Promijeni svoj mindset – KonMari metodom

Za Marie Kondo i KonMari metodu sam čula još tamo negdje 2015. godine kada je njena knjiga po prvi put prevedena na engleski i od tog trenutka sam na nju nailazila svugdje – na YouTube profilima koje pratim (posebno onima vezanim uz minimalizam i organizaciju), na blogovima i u medijima. Sve dok je prošle godine nisam uočila i u našim knjižarama pod naslovom „Čarolija pospremanja koja će vam promijeniti život“.

Međutim, ništa od toga me u protekle četiri godine nije motiviralo da pročitam knjigu, jer sam generalno uredna osoba, jer generalno nemam previše stvari i jer *znam* kako pospremati.

 

A onda sam u prosincu primila mail o KonMari metodi u kojem je između ostalog pisao i sljedeći ulomak:

„I iako sam tek počela – osjećaj je fantastičan. Osjećam se nekako lakše, postala sam svjesnija tko sam, što sam i što želim, sigurnija u sebe i svoje odluke i odjednom mi je u glavi manje stvari koje “moram napraviti” i općenito manji kaos, imam osjećaj da vladam svojim vremenom i životom više nego prije. A realno ništa se nije promijenilo! Osim što sam počistila ormar.

 

Ako pratiš TeaTime onda znaš da me zanima sve što ima veze s promjenom mindseta – čak i ako se metoda temelji *samo* na pospremanju ormara.

I tako sam u tjednu između Božića i Nove godine pročitala Čaroliju pospremanja u jednom danu. A zatim sam izbacila i donirala više od 8 velikih vreća stvari. Što znači da sada, nekoliko tjedana kasnije, s tobom mogu podijeliti ovu metodu i važnije – što sam primjenjujući KonMari metodu naučila o promjeni mindseta.

 

Kako KonMari metoda funkcionira?

Marie i njen pristup razlikuju se od svega što su nas o pospremanju učili ovdje „na zapadu“. Za početak, za razliku od naših jednogodišnjih proljetnih pospremanja, Marie tvrdi da je u životu stan potrebno pospremiti samo jednom. Nakon uspješno završenog procesa, navodno je vrlo lako održavati kreirano stanje.
 

View this post on Instagram

Sve što ti treba za završetak ove i planiranje sljedeće godine: prazna bilježnica za brainstormanje, planner, nova kul knjiga o navikama i nešto toplo. 🍵 . P.S. Oduvijek volim čaj, ali u zadnje dvije godine sam zbog TeaTimea i pretpostavke da zbog naziva bloga čaj pijem "stalno, u litrama i barem tri puta dnevno" istančala svoj čajni ukus. Tako sam s "filter čaja" prešla na "pravi čaj", barem jednom tjedno, vikendom, kad si ga napravim iz gušta. . Zato me nedavno @doris_zekic posebno razveselila kada je poduzetnički duh i čaj spojila u jednu priču. @teasheena_ je nastala kada su Doris i njen dečko krenuli u potragu za novim poslovnim izazovima, a želja im je da im Teasheena s vremenom postane jedini posao (zvuči li vam to poznato?). 😁 "Naziv Teasheena odabrali smo radi tišine koju volimo kada uživamo u čaju. Sve je naš ručni rad, mi je održavamo, sušimo, pakiramo." Doris, probala sam ga i cijeli stan mi miriši na mentu. 😍 . P.P.S. Stvarno obožavam ovakve poduzetničke priče. Ako imate jednu takvu morate mi je ispričati! 😊 #radimposvom

A post shared by Tea Zavacki (@teatime.com.hr) on


 

Prvi korak KonMarie metode – bacanje

Za razliku od pospremanja po sobama i lokacijama, Marie savjetuje pospremanje prema kategorijama počevši od odjeće, preko knjiga, papira i različitih predmeta (komono), sve do predmeta sa sentimentalnom vrijednošću. Prema Marie, redoslijed je važan jer treniramo vještinu donošenja odluka, počevši od predmeta za koje smo najmanje vezani (odjeća) prema emocionalno značajnijim predmetima.

Kako izgleda taj proces?

Prvi korak je sve predmete iz iste kategorije izvaditi na sredinu prostorije (u slučaju odjeće, obično na krevet). Marie tvrdi da je važno predmete maknuti s njihovog uobičajenog mjesta na kojem smo ih naviknuli ignorirati.

Kada su baš svi predmeti na istoj hrpi, uzimamo jedan po jedan predmet u ruke i pitamo se – budi li radost? Marie tvrdi da je važno predmet držati u rukama jer ćemo tek onda moći osjetiti reakciju našeg tijela na taj predmet. Prema odgovorima na to pitanje odlažemo predmet na hrpu koju hoćemo, odnosno nećemo zadržati.

 

Drugi korak KonMarie metode – pospremanje

Drugi korak nastupa tek kada smo u potpunosti završili s prvim i sve stvari koje planiramo zadržati su još uvijek negdje na sredini prostorije. U drugom koraku svakom predmetu pronalazimo (novi) dom. Ovaj je korak ključan u dugoročnom održavanju reda jer je lako svakodnevno vraćati stvari na njihovo mjesto pod uvjetom da ga imaju.

Marie naravno ima i poseban pristup slaganju stvari, posebno slaganju odjeće, što je pak tema za sebe. Neke behind-the scenes detalje, kao i slike cijelog procesa planiram podijeliti u newsletteru – još se stigneš prijaviti ako ti to zvuči zanimljivo.

Međutim, najvažnije što želim s tobom podijeliti u ovom tekstu je upravo poglavlje koje slijedi.
 


 

5 važnih lekcija o mindsetu koje sam naučila od Marie Kondo

“Čin pospremanja zapravo je niz jednostavnih postupaka u sklopu kojega se predmeti premještaju s jednog mjesta na drugo. To obuhvaća pospremanje stvari na njihovo mjesto. Doima se toliko jednostavnim da bi čak i šestogodišnjak trebao biti sposoban za to. Pa ipak, većina ljudi to ne može. Nedugo nakon pospremanja njihov je prostor u kaosu. Uzrok nije nedostatak vještina nego nedostatak svijesti i nesposobnost djelotvornog pospremanja. Drugim riječima, uzrok problema je u umu.”

Ovo je bio trenutak u knjizi kada sam se manje počela fokusirati na KonMari metodologiju a više na skriveni pristup koji Marie primjenjuje kako bi kod svojih klijenata ostvarila dugoročnu promjenu mindseta (i ako si pratio #radimposvom program, neke stvari će ti već biti poznate).

 

1. Zašto je najvažnije pitanje od svih

„Početi bacati bez prethodnog planiranja bilo bi postavljanje temelja neuspjehu. Umjesto toga najprije odredite svoj cilj. Ovu ste knjigu zacijelo s razlogom uzeli u ruke. Što vas je motiviralo? Što želite postići pospremanjem?“

Prvo pitanje koje Marie postavi svojim klijentima je – zašto? Koji je dublji razlog za promjenu? Želiš li pronaći posao, promijeniti navike ili jednostavno preuzeti kontrolu nad svojim životom? Bez pravog odgovora na pitanje zašto sama metoda neće biti učinkovita.

 

2. Ako vjeruješ da ne možeš – ne možeš

Drugi važan preduvjet uspjeha je vjerovati da možeš dovesti svoj stan (i život) u red. Marie u svom poslu često čuje izjave kao što su „Po prirodi sam neorganiziran.“ ili „Jednostavno nemam vremena.“ Takav stav je prema njenim riječima, obično znak da će klijent doživjeti neuspjeh. Growth mindset je preduvjet svakoj promjeni.

 

3. Promjena mora biti dovoljno velika da primijetiš razliku

Marie vjeruje da je u životu potrebno pospremiti samo jednom (prilikom čega proces može trajati i do 6 mjeseci). Trik je navodno u velikoj dramatičnoj promjeni (okoline) koja onda utječe i na promjenu mindseta. Navodno je to jedan od glavnih razloga zbog kojih se niti jedan njen klijent do sada nije vratio u „neuredno stanje“.

Ovaj je savjet posebno zanimljiv, jer je u suprotnosti s popularnim savjetima o npr. postepenoj promjeni navika. Što ti misliš, je li sigurnije mijenjati malo po malo ili puno i odjednom?

 

4. Sa svakom odlukom raste i samopouzdanje

Prosječna osoba posjeduje i do tisuću predmeta, što znači da će si prosječna osoba tijekom KonMari procesa više od 1000 puta postaviti pitanje: budi li ovaj predmet u meni radost? A to nije pitanje koje si postavljamo često.

KonMari proces je zato idealna prilika za vježbanje donošenja odluka i bolje upoznavanje sebe, a sa svakom odlukom onda raste i samopouzdanje da mi sami najbolje znamo što nas najviše veseli. Bez obzira na to radi li se o poslu, prijateljima ili paru čarapa.

 

5. Minimalizam i zahvalnost?

Pretpostavka je da je rezultat KonMari procesa kolekcija samo onih stvari koje te vesele. Što vjerojatno znači, ako si se stvarno pridržavao pravila, da će ti u ormaru (a i u ostatku stana) ostati vrlo malo stvari. Sva moja odjeća sada na primjer stane u jednu malo širu ladicu.

Zanimljiv efekt tog minimalizma koji sam primijetila je da: kada imaš samo jednu debelu vestu, ona ti postaje najdraža vesta na svijetu. Ukratko – minimalizam je neizravno povezan sa zahvalnošću, što je ionako kul navika samo po sebi.

 

Jesi li do sada već čuo za KonMari metodu? Kakva su tvoja iskustva i dojmovi? I najvažnije – imaš li i ti više promo majica za spavanje nego što je dana u mjesecu i je li i tvoja hrpa stvari “za po doma” veća od one u kojoj smiješ sresti poznate ljude?

 

 

 

Za dodatne primjenjive ideje i alate – prijavi se na TeaTime newsletter.

 

Recent Posts
Showing 6 comments
  • Tamara Kajari
    Reply

    Bok Tea i naravno još jednom bravo na odličnom tekstu. Mislim da ti ne moram odgovoriti na pitanje da li znam za Marie i njezinu metodu. 🙂 Ono što me posebno razveselilo je činjenica da si, kao predstavnica uspješnih i prilično organiziranih ljudi, ipak pronašla razloge tj. benefite za raščišćavanje i (re)organiziranje. Pet pouka koje navodiš odlično opisuju ono što ja u svom poslu nazivam “terapeutsko djelovanje” organiziranja. Naime, kao što točna terapija ovisi o točnoj dijagnozi, tako i ova “terapija” ovisi o onom “zašto” kojeg, gle čuda, i ja prvo pitam svaku svoju klijenticu. 🙂 Svakodnevno radim s ljudima čiji “zašto” su u najmanju ruku nejasni, a ima ih i opasno pogrešnih. Zato utjecanja na promjenu svijesti nikad dosta! S veseljem ću podijeliti ovaj tvoj tekst kako bi što više ljudi počelo promišljati o svim svojim “zašto”. Bez toga ništa, kako u ormaru tako i u životu. Srdačan pozdrav iz Slagalice!

    • Tea
      Reply

      Hej Tamara, baš mi je drago čuti i tvoju perspektivu, morat ćemo jednom na podužu kavu na tu temu. 🙂 Do tada, nastavi raditi to što radiš jer je fascinantno koliko red u ormaru ima utjecaj i na sve ostalo.

  • Ceca
    Reply

    Ja, nažalost, ovde moram priznati da sam kupila knjigu pre tri godine i još joj nisam posvetila potrebnu pažnju. Jer “nikako da nadjem vremena za detaljno pospremanje”. Znam da je to samo izgovor i posle ovog tvog teksta pitam se postoji li neki dublji, skriveni i važniji razlog za to?
    Meni je mama, u mojim tinejdzerskim godinama, zabranila da otvaram vrata kad neko zazvoni jer ono što sam nosila po kući “nije za medju ljude”, kako je ona to slikovito objašnjavala!
    Dakle, očigledno je da mi je potrebno detaljno pospremenje i ormara i misli!
    Puno pozdrava za tebe Tea!

    • Tea
      Reply

      Takav oblik promišljanja je za svaku pohvalu i zato uopće ne sumnjam da će i Marie Kondo (uskoro) doći na red. 🙂

  • Biljana
    Reply

    Pozdrav Tea! Pozabavila sam se svojim ormarom prije 2 godine koristeći ovu metodu i ne znajući da je koristim! Dvije crne vreće su mi stajale kraj kreveta mjesecima dok opet nisam sve istresla na krevet i tražila razloge da se odvojim od svakog komada. Na kraju sam izdvojila možda još samo dvije stvari koje su morale ostati u ormaru. Takvo olakšanje! Prešla sam na papire,uspomene i na kraju knjige koje sam nakon nekog vremena vožnje u bunkeru auta vratila natrag na police. Zašto je to toliko teško?! Osvrt na promjenu mindseta;samo saznanje da postoje dvije vrste mindseta bilo mi je otkriće,čitanje knjige na engleskom,mala muka,a sad kad sam si je poklonila za Božić s prijevodom,svakodnevno ohrabrenje! I što je najbolje,paralelno saznajem da su idejama iz knjige prozete edukacije koje trenutno prolazim,a vezane su za moj posao. Prenosim ta znanja svojim učenicima i ponosna sam što sam dio te promjene.

    • Tea
      Reply

      Hej Biljana, uvijek me veseli čuti tvoja iskustva (growth mindset je čudo!). A što se miniminiziranja stvari tiče, Marie kaže da je trik u tome da unutar tjedan dana sve vreće moraju napustiti stan (i auto). 😀 Javi kako to funkcionira pa dijelimo iskustva. 🙂

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search