Promijeni navike – 3 pravila koja će ti u tome pomoći

Kada na neku knjigu naiđem pet puta u razmaku od samo nekoliko dana – znam da je vrijeme za čitanje.

The power of habit sam počela čitati početkom listopada, u periodu navikavanja na novi posao i novu rutinu. O čemu ću ti detaljnije tipkati u nastavku.

 

No prije toga, moram s tobom podijeliti genijalnu činjenicu koju sam saznala čitajući ovu knjigu – naš mozak je lijen. I pametan. I u svakom trenutku svakoga dana pokušava uštedjeti energiju i osloboditi radnu memoriju (da se izrazim inženjerskim rječnikom).

I zato, mozak, svaku našu aktivnost pokušava pretvoriti u naviku.

Što se na primjer dogodi kada po 7121. put u životu odlučiš obući traperice? Čim ih uzmeš u ruke, tvoj mozak kaže Aha, oblačenje traperica. i proslijedi zadatak dijelu mozga koji se zove bazalni gangliji.

Bazalni gangliji zatim preuzmu oblačenje desne nogavice, pa oblačenje lijeve, zakopčavanje gumba, pa zakopčavanje zatvarača, ravnanje džepova. A ti tih 30-ak sekundi razmišljaš o tome što ćeš jesti za doručak. Jako kul. Osim kada to nije.

Čak 40% svakog dana „odradimo automatski“.

Što je i dobro i loše. Ovisno o tome kakve navike imamo. Postoje „loše“ navike koje negativno utječu na tvoju energiju ili produktivnost. Postoje navike koje želiš promijeniti već godinama. I nekako u tome ne uspijevaš.

Nakon što sam pročitala ovu knjigu, znam da je baš svaku naviku moguće promijeniti. Ali, isto tako, više nikada se u promijeni loših navika neću pouzdati (samo) u snagu volje. Polako nam se približava 1. siječnja i već sada ti mogu reći da novogodišnje odluke, same po sebi, neće biti dovoljne.

U nastavku zato s tobom dijelim 3 alata iz ove odlične knjige koji su mi pomogli da promijenim svoju jutarnju rutinu i da se već 20 dana budim u 6 ujutro.
 


 

Fokusiraj se na keystone naviku

2. listopada sam počela raditi na jednom EU projektu, što je podrazumijevalo promjenu uobičajene rutine, a s njom i cijelog niza navika.

Iako sam planirala ići na sve ili ništa, ova knjiga me naučila da je, mijenjati previše navika istovremeno – recept za neuspjeh. Međutim, postoje i dobre vijesti. Odnosno, postoji nešto što se zove keystone habit. Keystone navika je ključna navika koja, kada je usvojiš, spontano utječe i na druge navike.

Na primjer, odlučio si se sljedećih mjesec dana fokusirati samo na uvođenje zdravog doručka. Međutim, zahvaljujući doručku, imaš i više energije, produktivniji si na poslu, vidiš i pozitivne promjene na vagi, što te pak motivira na vježbanje… Zdrav doručak je tvoja keystone navika.

Ja sam se pak, tijekom ovog mjeseca, odlučila fokusirati na buđenje u 6 sati ujutro. Ako se taj dan probudim u 6 sati ujutro – to je bio uspješan dan. Čak i ako nisam bila sa Zoe na nasipu, slušala audio knjigu ili pojela doručak. Buđenje u 6 svaki radni dan je bio jedini cilj za ovaj mjesec.

Međutim, buđenje 3 sata prije posla mi je dalo dovoljno vremena i za šetnju sa Zoe, i za slušanje audio knjige, i za doručak uz edukativan video. Buđenje u 6 je postalo moja keystone navika.

 

Kreiraj algoritam

Svaka navika se temelji na algoritmu, tj. habit loopu koji se sastoji od tri dijela: cue – routine – reward. Za potrebe ovog teksta ćemo ostati na engleskim nazivima jer je svaki pokušaj prijevoda do sada neslavno propao.

Iako ne volim mozak uspoređivati s računalom, u slučaju navika je to neizbježno. Recimo da svaki dan pojedeš kroasan na putu do posla. Svaki put kada se nađeš pred pekarom (cue), tvoj mozak kaže ovo mi je poznato i prepusti upravljanje bazalnim ganglijima. Uđeš u pekaru, tražiš kroasan, platiš ga i pojedeš prije nego što stigneš do ureda (routine). Taj kroasan te čini sitim. I sretnim (reward).

Promjena bilo koje navike zahtijeva poznavanje sva tri dijela algoritma: cue – routine – reward.

Cue:

U mom slučaju, cue je alarm. Taj alarm je svakog jutra namješten u isto vrijeme. Cue je najčešće vrijeme, lokacija (npr. pekara), emocija (npr. stres), drugi ljudi ili prethodna aktivnost (npr. pranje zubi nakon doručka).

Routine:

Željena rutina je vrlo jednostavna i podrazumijeva – ustajanje iz kreveta unutar 10 minuta od alarma.

Reward:

O nagradi zapravo ovisi hoće li usvajanje neke navike biti dugoročno uspješno. Za nekoga tko nije jutarnji tip, ta nagrada mora biti jako jako dobra. Cijelu jutarnju rutinu (osim ranog buđenja) sam zato dizajnirala po svom guštu. Šetnja sa Zoe po nasipu uz audiobook. Doručak uz neki dobar video.

Cue – routine – reward.
 


 

Unaprijed isplaniraj različite scenarije

Stvarno ne volim rano buđenje. I moj mozak će nakon zvuka alarma smisliti sto i jedan razlog zašto baš danas ne moram ustati u 6. Prema Charlesu, ovaj treći savjet je presudan za usvajanje svake nove navike – planiraj unaprijed.

Što ako se probudim i pada kiša? – Svejedno ću ustati u 6, skratiti šetnju sa Zoe i otići ranije na posao.

Što ako sam spavala manje od 5 sati? – Nisam produktivna na samo 5 sati sna, pa večer prije neću niti navijati alarm u 6.

Što ako taj (radni) dan radim od doma? – I dalje ću ustati u 6.

Svaka promjena navike podrazumijeva iskušenja. Pušaču je to stresan dan na poslu, nekome mirisi koji se šire iz pekarnice, a meni hladno, kišno, jesensko jutro. Uspješno uvođenje svake nove navike zahtijeva planiranje unaprijed.

 

Kada pričamo o promjeni navika, nažalost ne postoji tajna formula. Postoji formula. Ali se razlikuje od osobe do osobe. A ova knjiga je prvi korak prema tome da otkriješ svoju.

Ako i dalje nisi uvjeren, na ovom linku možeš preuzeti zadnjih (po meni, najkonkretnijih) 14 stranica ove odlične knjige. I odlučiti je li vrijeme za promjenu navika.

 

Puno vas mi je oduševljeno javilo da ste kupili i pročitali neku od knjiga koje sam spomenula na TeaTimeu. Posebno popularne su Mindset, Linchpin i Eat that frog. Ako još nisi, pročitaj sažetak neke od njih.

 

 

Recent Posts
Showing 2 comments
  • Marina
    Reply

    Obožavam tvoje postove o promijeni navika <3
    Ovo je odličan tekst, pokušat ću primjenit savjete. Također na buđenju rano ujutro, kako imam problema sa spavanjem to povlači i druge pobleme koje ne mogu riješiti dok ne riješim spavanje. A svakako planiram pročitati i knjigu. Nekoliko knjiga koje si preporučivala sam stavila na popis za čitanje, samo da dođu na red.
    I veselim se svakom sljedećem postu, stvarno si prava inspiracija :*

    • Tea
      Reply

      Hvala ti puno! 🙂 Postoji dosta savjeta i za kvalitetnije spavanje ali ih nikada nisam mogla isprobati na sebi jer čim legnem – zaspem. 😀 Zato ako pronađeš nešto korisno, javi pa ćemo napisati neki članak i na tu temu. 😉

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search