Pokreni se – 5 savjeta za lijene dane

Večer je. Pišeš popis svih zadataka koje sutra moraš ili želiš napraviti. Znaš da će dan biti naporan ali se istovremeno veseliš križanju stvari s to-do liste jer znaš da te svaka vodi bliže konačnom cilju.

8 sati kasnije. Budilica te budi taman prije najboljeg dijela sna. Klikneš na snooze i pokušavaš odsanjati taj najbolji dio. Samo još 5 minuta. Ne ide. Dan nije ni počeo, a već si nervozan.

Dva sata kasnije. I dalje sjediš za stolom i gledaš YouTube videe. Loše ti je od samog pogleda na to-do listu i pitaš se gdje je nestala sva sinoćnja motivacija.

Zvuči poznato?

 

Svi mi imamo takvih…khm…neproduktivnih dana. Neki manje, neki više. I svaki put kada mi netko spomene prokrastinaciju, sjetim se Tima Urbana i njegovog genijalnog i duhovitog pogleda na mozak jednog prokrastinatora.
 

 
Povremeni “lijeni” dan je normalan, poželjno je s vremena na vrijeme uzeti pauzu. Međutim, problem je kada se taj “lijeni” dan ponavlja jednom tjedno. Problem je kada zbog lijenosti “izgubiš” 52 dana godišnje.

Kao netko tko ima osobnog iskustva s prokrastinacijom, s vremenom sam razvila jednostavan niz koraka koji mi pomažu da se pokrenem i iskoristim dan (ili ono što je u tom trenutku od njega ostalo).

 

1. Prestani

S onim što trenutno radiš. Bez obzira je li to gledanje YouTube videa, scrollanje po Instagramu ili treća epizoda serije u nizu. Stop it! I to odmah, a ne “kada završi epizoda”.

 

2. Budi dobar prema sebi

U ovakvim situacijama, izjave poput “Ja uvijek sve odgađam do zadnjeg trenutka.” ili “Zašto sam ja tako lijen?!” ne pomažu. Ako si pročitao članak o mindsetu, onda znaš da baš svaku svoju osobinu koja ti se ne sviđa možeš promijeniti.

Samodisciplina se vježba. Prvi korak je promjena mindseta i upotreba rečenica kao što su “Možda je početak dana bio neproduktivan, ali ostatak ću iskoristiti najbolje što mogu.” ili “Trenutno aktivno radim na samodisciplini i ovo je odlična prilika za vježbu.”.

Na temu (samo)discipline, planiram pročitati knjigu The war of art Stevena Pressfielda, i to zbog sljedećeg citata kojim me “kupio”:

Someone once asked Somerset Maugham if he wrote on a schedule or only when struck by inspiration. “I write only when inspiration strikes,” he replied. “Fortunately it strikes every morning at 9:00 sharp.”

Također, budi dobar prema sebi i pokušaj smisliti kada i kako ćeš se nagraditi za odrađeni posao. Ako si pogledao Timov TED govor, onda znaš da postoji jedan dio našeg mozga zvan lizard brain. Lizard brain je vrlo sličan npr. Zoeinom mozgu, a ako Zoe stoji na stražnjim nogama za keks, velike su šanse da će pomisao na palačinke pozitivno utjecati i na tvoju i na moju motivaciju.
 


 

3. Pripremi radnu okolinu

Ovaj korak zapravo obuhvaća dvije važne stvari. Prva je riješiti se svih izvora distrakcije. To podrazumijeva stavljanje mobitela u avionski mod i gašenje svih tabova na laptopu koji nisu nužni za obavljanje zadatka. Štoviše, preporučljivo je sve izvore distrakcije (mobitel, daljinski upravljač) maknuti izvan dosega.

S druge pak strane, u dosegu ruke treba biti sve ono što ti je nužno za rad. Prije početka bilo kakve produktivne aktivnosti, izvadi i posloži oko sebe sve ono što bi ti moglo zatrebati. Pernica – check. Laptop, punjač od laptopa, prazni papiri – check, check, check.

Još jedna kul stvar koju sam ukrala od Thomasa Franka je distraction sheet. Pojednostavljeno, to je komad bijelog papira na koji ćeš zapisati sve one ideje kojima je jedini cilj skrenuti ti fokus s posla. “Moram se naručiti kod zubara.” “Ajme, nisam odgovorila na onaj Instagram komentar od prošlog tjedna.” Sve takve misli zapiši na papir za kasnije i oslobodni radnu memoriju u svojoj glavi.

 

4. Odaberi mali cilj

Najčešći uzrok prokrastinacije, odgađanja i lijenosti je – zastrašujuće velik projekt ili cilj. Kada ti za realizaciju nekog cilja trebaju dani, tjedni i mjeseci, teško je svakodnevno pronaći motivaciju. Zbog toga je ovaj korak ključan i preporučuju ga baš svi stručnjaci u području produktivnosti.

Zadaj si mali cilj. Najmanji cilj. Pisat ću 10 minuta i nakon toga sam gotova. Pročitat ću samo dvije stranice i to ću smatrati uspjehom. Otpor je najveći na samom početku i nakon tih 10 minuta ili dvije stranice često više nećeš htjeti stati.

Popularna tehnika koja ti u tome može pomoći, a koju volim, se zove Pomodoro. Osmislio ju je Francesco Cirillo za vrijeme studija, kada je saveznika u učenju pronašao u kuhinjskom timeru u obliku rajčice.

Koraci Pomodoro tehnike su sljedeći: Odaberi zadatak na kojem ćeš raditi. (Neprekinuto) radi na tom zadatku 25 minuta. Uzmi kratku pauzu. Ponovno radi na istom zadatku sljedećih 25 minuta. Opet uzmi kratku pauzu. Ponavljaj proces sve do četvrtog Pomodoro intervala, nakon kojeg uzmi dužu pauzu od 15 minuta do pola sata. Nakon toga ponovi korake sve dok zadatak nije završen (ili ti umoran).

Iako možeš koristiti i običan timer, mobilna aplikacija Tide, uz mjerenje vremena, nudi i zanimljive pozadinske zvukove. Također, ako izađeš iz aplikacije, timer se resetira i vrijeme kreće ispočetka (odlično za nas koji volimo odlutati na društvene mreže). Ako pak više voliš desktop aplikacije, baci pogled na Tomighty.
 

 

5. Promijeni radnu okolinu ili pronađi društvo

Nedavno smo D. i ja imali jednu, baš neproduktivnu subotu. Otprilike oko 8 sati navečer smo shvatili da nismo napravili baš ništa s popisa i generalno smo se osjećali loše. Ne znam od koga je došao prijedlog, ali odlučili smo zajedno odraditi dva Pomodoro intervala, svatko radeći na svom zadatku. Najproduktivniji i najzabavniji sat u tom vikendu me naučio da je Pomodoro posebno učinkovit u paru. Također, nikada nije kasno za “spasiti” dan.

Ako nemaš cimera ili partnera za rad, promijeni radnu okolinu i preseli se u kafić ili knjižnicu. Ljudi u kafiću ili knjižnici često imaju sličan efekt i osjećat ćeš potrebu odraditi ono zbog čega si i došao.

I na kraju, ako ti baš baš ne ide, imam za tebe zadnje dvije ideje koje meni u pravilu pomognu. Prva je – obuj tenisice i izađi van. Iako ne zvuči logično i “gubljenje vremena” je zadnje što ti u tom trenutku treba, samo 15 minuta na suncu ima moć resetirati cijeli dan. Ako ti se pak ne izlazi van, napravi bilo što. Operi suđe ili usisaj stan. Samo jedan uspješno završen zadatak ti može dati potreban momentum. Samo nemoj upasti u zamku i iskoristiti spremanje stana kao izgovor za prokrastinaciju. Znam previše studentskih stanova koji nikada nisu bili čistiji kao u vrijeme ispita…

 

Ja sam osoba koja ne gubi vrijeme. Svaki put kada se ulovim u gubljenju vremena, dat ću sebi rok od 5 minuta unutar kojeg ću krenuti raditi na najmanjem zadatku. Ja sam osoba koja poštuje vlastite rokove.

Nekim ljudima u razvoju discipline pomažu osobna pravila poput ovog iznad. Unutar 10 minuta nakon zvuka budilice ustajem iz kreveta. Definiranje i pridržavanje vlastitih pravila gradi samopouzdanje. Postaješ osoba na koju TI možeš računati.

 

Više o produktivnosti, kao i dobre knjige na tu temu, možeš pronaći i u sljedećim TeaTime tekstovima:

 

Recent Posts
Showing 2 comments
  • Dunja
    Reply

    Odlican post! Otkrila sam te prosli tjedan i mislim da budu mi tvoji postovi jako koristili (vec koriste :))
    Ne mislim da sam neradnik, ali uvijek dobro dodje novi push 🙂

    • Tea
      Reply

      Hej Dunja, to me stvarno veseli čuti! I hvala ti na komentaru, to je meni push da napišem sljedeći. 😉

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search