Osam tjedana bez društvenih mreža (i zašto ih ne planiram ponovno instalirati)

Disclaimer: Nisam se u potpunosti odrekla društvenih mreža budući da se i TeaTime nalazi na nekima od njih. No, u potpunosti sam se odrekla društvenih mreža na mobitelu.


Prije 11 mjeseci sam na Kubi provela dva tjedna bez mobitela. To iskustvo mi je bilo toliko drugačije da sam ga odmah nakon povratka prenijela u članku. Taj članak je bio uvjerljivo najčitaniji članak tog mjeseca.

Bio je to jedan od onih članaka u kojima s oduševljenjem i entuzijazmom obećaješ da ćeš sve što si doživio i naučio prenijeti i u „stvarni“ život. A onda se taj stvarni život stvarno dogodi…

Sljedećih devet mjeseci nastavila sam koristiti mobitel, scrollati društvenim mrežama i razbuđivati se uz Instagram. A onda sam, kako to obično biva, u pravom trenutku naišla na pravi članak.

U prosincu, otprilike u vrijeme promjena o kojima ti pišem posljednjih tjedana, naišla sam na članak Jakea Knappa naslova: Six Years With a Distraction-Free iPhone.

Čitajući članak (koji stilom neodoljivo podsjeća na Tima Urbana) sjetila sam se kako je bilo dobro živjeti dva tjedna bez mobitela. Činjenica da je Jake tijekom tih šest godina bez distrakcija napisao dvije knjige me totalno kupila.

Kako deinstalirati društvene mreže s mobitela?

1) Odluči zašto to radiš

Nitko ne deinstalira društvene mreže s mobitela bez razloga. Moj razlog su bili ovogodišnji ciljevi i osjećaj koji ću imati na kraju godine nakon što ih ostvarim.

Uzevši u obzir da se u prosjeku sat vremena dnevno razbuđujem i uspavljujem scrollajući Instagramom, nisam morala zbrajati minute da bih znala da previše vremena gubim bez cilja. I da to vrijeme jednako tako mogu uložiti u ono što želim.

Ako odlučiš deinstalirati društvene mreže sa svog mobitela, pokušaj prvo odgovoriti na pitanje – zašto?

View this post on Instagram

#notetoself

A post shared by Tea Zavacki (@teatime.com.hr) on


2) Počni veliko i malo

Za razliku od mijenjanja uobičajenih navika, vjerujem da je s društvenim mrežama pametnije početi “veliko” i odmah ih sve deinstalirati s mobitela. U protivnom nećeš više imati Instagram, ali ćeš isto vrijeme provoditi na Facebooku. #nemalogike

Istovremeno, kao i s mijenjanjem ostalih navika, lakše je početi malo. Ja sam zato to veliko deinstaliranje nazvala “jednotjednim eksperimentom” nakon kojega ih, ako tako odlučim, mogu ponovno instalirati.

Još uvijek ih nisam ponovno instalirala, ali je moj mozak na taj način lakše prihvatio promjenu.

3) Uskladi očekivanja drugih

Ovo je jedna od onih navika čija promjena ne utječe samo na tebe nego i na ljude oko tebe. Siguran pristup bi zbog toga bio i drugima najaviti što planiraš.

Gotovo svima s kojima sam se do sada aktivno dopisivala putem društvenih mreža sam nakon “velike deinstalacije” spomenula da ću sporije odgovarati na poruke jer ih od sada provjeravam samo nekoliko puta dnevno.

Dodatno, sve dogovore za kavu sam, nakon jednog nesporazuma, preusmjerila na WhatsApp i Viber nakon što sam frendicu čekala u kafiću 45 minuta, a ona je kavu otkazala još to jutro putem Instagrama.

4) Jednostavno deinstaliraj

Ne znam kako izgleda točna procedura na tvom mobitelu, ali svaka aplikacija negdje ima gumb na kojem piše „Deinstaliraj“. Osobno sam deinstalirala Facebook, Instagram i LinkedIn budući da su to jedine mreže koje redovito koristim.

“Veliko čišćenje” je preživio YouTube budući da ga u 99% slučajeva slušam u pozadini tijekom aktivnosti praznog hoda. Iz istog razloga sam ostavila i Castbox na kojem slušam podcaste.

Disclaimer:

Moja odluka o deinstalaciji društvenih mreža nije značila da ću ih u potpunosti prestati koristiti. Facebooku i LinkedInu u svakom trenutku i sada mogu pristupiti putem laptopa.

Što se tiče Instagrama, svatko tko ga koristi zna da je situacija malo kompliciranija. Zato sam ponovno upogonila stari mobitel koji mi sada služi isključivo za objavljivanje slika na Instagramu.

View this post on Instagram

Još slažem dojmove nakon svih odgovora na posljednji newsletter, ali jedan me posebno natjerao na razmišljanje – čemu sve te navike i trikovi i savjeti za produktivnost? Zašto bi itko trebao pisati dnevnik ili morning pages, meditirati, planirati tjedan, primjenjivati calendar blocking, šetati, čitati ili jesti zdravo? ZAŠTO? 😁 . NIJE POANTA U NAVIKAMA. Ne planiram ja tjedan unaprijed da bi tjedan bio isplaniran. 😂 Niti pišem morning pages da bih ispisivala 3 strane papira svako jutro. Ne primjenjujemo navike navika radi. . Svi mi imamo neki cilj – pronaći novi posao ili pokrenuti svoj, biti vremenski neovisan, preseliti se, napisati knjigu ili pokrenuti blog, biti u formi… A da bismo ostvarili taj cilj, moramo postati osoba koja može ostvariti taj cilj. 💪 . Najpraktičniji (i najbrži) način da promijeniš tko si je da promijeniš što radiš svaki dan. Svaki put kad napišeš 100 riječi si pisac. Svaki put kad počneš vježbati si sportski tip. Svaki put kad ustaneš ranije si osoba koja ima kontrolu nad svojim životom. . Jednostavno je. . 1. Odluči tko želiš biti. 2. Malim odlukama dokazuj to sam sebi svaki dan. . Ako stvarno nešto želiš ostvariti moraš to svojim navikama dokazivati iz dana u dan, a ne samo jednom godišnje prilikom donošenja novogodišnjih odluka. Promijeni svoje navike – promijeni tko si. Promijeni tko si – ostvari sve što želiš. 😎 . Nove navike koje primjenjujem – calendar blocking, brain dump day, mobitel bez društvenih mreža – sve to testiram da bih postala osoba koja točno zna u što ulaže svoje vrijeme i zašto. . Koja je jedna navika koju ti primjenjuješ i puno važnije – zašto? . 📷 @helebutk

A post shared by Tea Zavacki (@teatime.com.hr) on


Koji su rezultati nakon 8 tjedana bez društvenih mreža?

Osim odgovora na pitanje kako deinstalirati društvene mreže, možda još zanimljivije pitanje glasi – što se dogodi kada deinstaliraš društvene mreže sa svog mobitela? U nastavku slijedi nekoliko “posljedica” koje sam do sada primijetila.

  • Stare navike nije lako promijeniti: Nakon što sam aplikacije društvenih mreža deinstalirala s novog mobitela i prebacila ih na stari dogodila se samo jedna promjena – sada sam hodala okolo s 2 mobitela. Tada sam odlučila da stari mobitel (i društvene mreže) imaju svoje mjesto u stanu i ne napuštaju to mjesto tijekom dana.
  • Na temu starih navika, još se uvijek imam potrebu ujutro razbuditi uz mobitel. Odlučila sam da je to navika koju trenutno neću pokušavati promijeniti i da mi je dovoljno da to trenutno nije Instagram. Tako svako jutro, odmah nakon buđenja, otvorim Fitbit i analiziram kako sam tu noć spavala i koliko sam vremena provela u kojoj fazi sna. Nakon tih par minuta uz svjetlo mobitela spremna sam za ustajanje.
  • Povremeno zaboravim da društvene mreže postoje. Baš u petak mi se dogodilo da sam se nakon napornog tjedna nagradila s dva sata “zujanja”. Negdje na polovici serije na Netflixu ugledala sam stari mobitel (koji strateški stoji na donjoj polici izvan vidokruga) i shvatila da ga već dva dana nisam provjerila. I da se, bez obzira na to, Zemlja i dalje vrti oko svoje osi.
  • Primjećujem puno dulje fokusirane intervale, posebno na poslu. U prosjeku nam, nakon prekida i samo jedne notifikacije, trebaju 23 minute kako bismo se ponovno fokusirali. Sada kada nemam mobitel koji stalno zvoni, primjećujem da lakše utječem na vlastiti fokus i da sam produktivnija.
  • Generalno imam osjećaj da vrijeme sporije teče. Još uvijek nisam sigurna što je razlog tome (osim očitog), ali činjenica je da u danu odjednom imam više vremena. I to me jako veseli.


Ideju o deinstaliranju društvenih mreža s mobitela sam na kavi, još tamo negdje u siječnju, podijelila s Ninom koja je odmah sljedeći dan deinstalirala Facebook. 27 dana kasnije mi je poslala poruku: Neću vratit Face, “ne ima” mi ga se.

Ako se odlučiš na sličan eksperiment, javi mi. Zabavnije je mijenjati navike zajedno.

Navijam za tebe,

Tea

Recent Posts
Showing 9 comments
  • Martina
    Reply

    Odličan tekst !

    Tijekom ispitnih rokova, primjetila sam da mi mobitel odnosno društvene mreže oduzimaju previše vremena i da se nakon kratke pauze tijekom učenja teže koncentriram na daljnje učenje .. tada sam odlučila napraviti isto što si i ti napravila – deinstlirati društvene mreže. U početku je bilo teško naviknuti se na tako nešto ali s vremenom sam se naviknula i osjećaj je izvanredan. Međutim, moja deaktivacija društvenih mreža trajala je samo za vrijeme ispitnih rokova nakon čega sam ih vratila iz razloga jer me ”infromiraju” o događajima za koje nebi mogla drugačije saznati osim npr putem FB, isto tako na instagramu na neki način postižem dnevnu dozu motivacije kao što su to tvoji tekstovi, ili neki modni outfiti i slično, ali odlučila sam sljedeće, ograničit ću si vrijeme koje ću provoditi na društvenim mrežama i na taj način pokušat uskladiti stvarni svijet sa onim virtualnim ! Vjerujem da ću uspjeti u tome !

    Pozdrav ! 🙂

    • Tea
      Reply

      Hej Martina, prije svega – hvala ti što pratiš. 🙂 Apsolutno se slažem s tobom da društvene mreže imaju i puno dobrih strana (koje volimo). Baš zato mi se jako sviđa tvoj pristup – prilagoditi naviku korištenja društvenih mreža trenutnim okolnostima. Jedini kriterij je da nam vrijeme provedeno na društvenim mrežama donosi neku vrijednost, čak i ako je ta vrijednost “samo” dobar osjećaj. 🙂 Javi kako napreduje testiranje, uopće ne sumnjam da će biti uspješno!

  • Marina
    Reply

    Da znas da cu i ja to napraviti, odmah sad. Ne provodim puno vremena na drustvenim mrezama, ali sve me to pocelo zamarati i bas mi treba odmak. Za pocetak na tj dn, a onda cemo vidjeti.

    • Tea
      Reply

      To je to! Važan je taj osjećaj i pauza je obično najbolji prvi korak. Ja povremeno volim i “pročistiti” popis profila koje pratim jer je potpuno prirodno da nam je neki sadržaj više ili manje zanimljiv u određenim vremenskim periodima. Baš me zanima kako ćeš se osjećati nakon pauze, svakako javi dojmove! 🙂

  • Maja
    Reply

    Ništa u životu nije slučajno pa tako ni ovaj članak na koji sam naišla na isti dan kada sam, ironično, na svom IG podijelila članak koji me je, opet ironično, “našao” na LinkedInu, a riječ je o “eksperimentu” kojega je prošle godine proveo novinar Kevin Roose kada je na 30 dana odlučio deaktivirati sve društvene mreže (članak: https://www.nytimes.com/2019/02/23/business/cell-phone-addiction.html).

    Prije nekih 10ak dana sam odlučila od sutra (jer zašto mora biti ponedjeljak ili prvi?) (i to nagovijestila 🙂 deaktivirati društvene mreže koje koristim: FB i IG (LinkedIn ne obzirom da mi je to isključivo profesionalno-poslovna platforma). Nije prvi put da to radim na FB (prije nekoliko godina sam od njega odmarala više od mjesec dana), ali svakako jest za IG.

    Razlog? Zasićenje i činjenica da doista jesam primijetila da sam nefokusirana (ja koja sam nekad knjigu od 200 stranica “progurala” u 1 dan sad ne mogu pročitati ni 2 stranice, a da ne uzmem mob u ruke “samo da vidim” IG …). Znam da neće biti lako i ne kažem da im se neću vratiti, ali mislim da je, ionako neka čudna faza u mom životu, pravo vrijeme da se pokušam vratiti “prirodi” …

    • Tea
      Reply

      Hej Maja, drago mi je čuti da se timing poklopio i apsolutno podržavam “pauzu”. Posebno zato što sam tijekom vremena, a zbog aktivnijeg korištenja društvenih mreža, i sama primijetila posljedice kao što je manjak fokusa. Prijelazni periodi su idealni za testiranje novih navika i tko zna koja će ti se svidjeti toliko da ćeš je odlučiti zauvijek zadržati. 🙂 Javi kako je prošlo!

  • Biljana
    Reply

    To je jedno od pravila koje sam naučila od M.Robbins za koju sam saznala zahvaljujuci tebi Tea. Pravilo zapravo glasi Ne spavaj s telefonom i ne koristi ga prvih pola sata već za to vrijeme pusti da ti mozak luta. Ali,ja uopće nemam društvene mreže već sam godinama bila ovisna o showbizz vijestima. Ljudi nisu vjerovali koliko nepotrebnih informacija sam znala o slavnima i onim manje slavnima. Napokon sam se toga riješila,kao i navike da čitam loše vijesti kojih ima toliko da čak više ne izazivaju empatiju već samo kratkotrajno sažaljenje prije nego prijeđem na sljedeću. Savjeti koje dijelis i prosljeđujes toliko su učinkoviti i pomažu mnogima u osobnom razvoju ne mogu da ti svaki put ispočetka ne zahvalim na tome. Samo pozitiva!

  • Ivan
    Reply

    Bravo! Svi bi trebali ovo napraviti, pogotovo šetači po gradu koji gledaju samo u mobitel i ne paze na ono što se događa oko njih, pogotovo na promet.
    Osobno sam uz deinstalacije ukinuo račune od svih društvenih mreža (LinkedIn, Instagram, Twitter…) osim FB zbog messenger-a. Naravno FB je deinstaliran na mobitelu. Jedina aplikacija na koju sam još “navučen” je prognoza vremena koju gledam odmah ujutro na mobitelu jer idem biciklom skoro svaki dan na posao 🙂
    Uz ovo savjetujem koristiti Do Not Disturb opciju po noći, meni je uključena od 10 navečer do 7 ujutro i Do Not Disturb while driving koji ne pokazuje nikakve notifikacije na mobitelu sve dok se vozi auto, pozivi naravno prolaze, ali zato obavezno staviti bluetooth u auto.
    Ovo sve sam napravio prije nekoliko mjeseci i nije se ništa loše dogodilo, zapravo samo se bolje fokusiram na bitne stvari.

    • Tea
      Reply

      Hej Ivane, hvala ti na dijeljenju dodatnih ideja, svakako ću isprobati Do Not Disturb opciju. 🙂 I baš sam se nasmijala kad sam čula da nas ima još koji svakodnevno provjeravamo vremensku prognozu. 😀

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Tea on the sofa with a book Atomic HabitsTea and Andrea on Spark.me 2018