Kako su uspješni ljudi postali uspješni – i što možemo naučiti od njih

Oduvijek sam imala osjećaj da je sve moguće. Sada, pet konferencija i gotovo 80 govora kasnije, sam u to poprilično sigurna.

Svibanj je za mene bio mjesec konferencija. I tijekom svibnja sam ponovno shvatila važnost dvije stvari:

  1. S kim si, takav si.
  2. Kada poznaješ ljude koji rade nemoguće, lakše je vjerovati da je sve moguće.

 

Danas s tobom želim podijeliti sve što sam naučila na Spark.me, uz povremene citate s CEO, LEAP i TEDxZagreb konferencije. Sve što sam naučila od ljudi koji rade nemoguće.

O TEDxUniversityofZagreb ću ti posebno pisati. Jer održati TEDx govor je zastrašujuće, uzbudljivo, posebno iskustvo koje prvo moram prespavati. Više od nekoliko puta.

 

Stav uspješnih ljudi

Ljudi kažu: Da bi bio uspješan, moraš u nečemu biti najbolji. A to je teško. Uvijek će postojati ljudi koji su pametniji, iskusniji, brži, talentiraniji od tebe.

A onda se nađe netko poput Setha, tko kaže da postoji jedno područje u kojem nitko ne može biti bolji od tebe – tvoj stav. Već danas u prostoriju možeš donijeti više entuzijazma, hrabrosti i pozitivne energije nego bilo tko drugi.

Na sličnom tragu, Darko Ivančević je na CEO konferenciji spomenuo svoju formulu uspjeha – 3S: strast, samosvjest i smijeh.

 

A onda sam u Budvi upoznala Kamrana Elahiana. Čovjeka impresivne karijere i još impresivnijeg stava prema životu i svijetu.

Samo neke od njegovih izjava su:

  • Promjena se dogodila kada sam shvatio da ja mogu biti pokretač promjene.
  • Svijet je fantastičan. Nemojte slušati ljude koji vam govore drugačije.
  • Nema izgovora! Idi i slijedi svoje srce!

Ako misliš da si premalen da bi mijenjao svijet, moram s tobom podijeliti Kamranov plan. Da bi promijenio situaciju u zemljama Bliskog istoka, Kamran je zaključio da mora uvjeriti 50 milijuna mladih ljudi da imaju moć mijenjati svijet.

A iza toga stoji i matematika. Ako inspirira 50 milijuna mladih ljudi i od toga se samo 1% njih odluči na poduzetništvo, to ostavlja 500 tisuća mladih poduzetnika. Ako samo 100 tisuća njih uspije pokrenuti uspješnu firmu i svaka firma zaposli samo 100 zaposlenika – uspješno će biti kreirano 10 milijuna novih radnih mjesta u zemljama pogođenima krizom. I tako se mijenja ekonomija zemlje.

The best way to predict the future is to create it.

Good mornin' Budva ????

A post shared by Andrea Tintor (@andreatintor) on

Način razmišljanja uspješnih ljudi

Rory Sutherland je legenda marketinga, a svi primjeri u njegovom govoru su se temeljili na jednostavnoj ideji – 10x innovation.

Obično u poslovanju i poslovnim procesima, pokušavamo stvari poboljšati za 10%. No, prema ovoj ideji, prava inovacija se događa tek kada procese, proizvode ili usluge pokušamo unaprijediti 10 puta. Tek tada razmišljamo “izvan kutije”.

Puno je alata i metoda koje mogu naš mozak potaknuti na takav način razmišljanja, a jedna od metoda koju Rory predlaže je – ne boj se testirati naizgled smiješne ideje. Rečenica koju on koristi u radu s ljudima je: Želim da smisliš 3-4 moguća rješenja i jedno od njih mora biti smiješno/neočekivano (silly).

Ne možeš biti uspješniji od prosjeka, ako se ponašaš prosječno.

Dr. Max Mckeown je također legenda. Kada netko održi genijalan govor, ilustrirajući istovremeno taj govor na platnu, nemam za njega drugu riječ nego – legenda.

Max na temu inovacija kaže: Inovacija nije nova ideja. Inovacija je ideja koju je netko učinio korisnom za društvo.

Na Maxov govor ću sljedećih tjedan dana imati i fizički podsjetnik – kvrgu na čelu. Naime, na početku svog govora Max je četiri knjige bacio u publiku ljudima koji su dignuli ruku. Ja nisam dignula ruku. Štoviše, u jednoj ruci sam držala otvorenu limenku, a u drugoj mobitel. A onda mi je jedna od njegovih knjiga pala na glavu.

To je jedna od onih situacija koje ne preispituješ, nego kažeš svemiru “poruka primljena”, sjedneš i pročitaš knjigu. Što znači da ću ti uskoro više tipkati o Maxu i inovativnom načinu razmišljanja.

Knjiga koja mi je pala na glavu… ???????????? Više u sljedećem postu…a do tada #sparkme #day2 ????????

A post shared by Tea Zavacki (@teatime.com.hr) on

Odnos uspješnih ljudi prema drugima

Kada pričamo o pitchanju ideja, čula sam dva vrlo praktična savjeta koja ću sigurno primijeniti u budućnosti.

Vladimir Vulić (Vanja) je u svom TEDx govoru rekao da se svaki dobar pitch sastoji od tri jednostavna dijela:

  • Koji problem planiram riješiti.
  • Kako ga planiram riješiti.
  • U čemu mi vaša kompanija može pomoći.

Drugu zanimljivu ideju sam čula od Roba Fitzpatricka koji je rekao sljedeće – nemoj ljude pitati kako im se sviđa tvoja ideja. Velike su šanse da će rezultati tvog istraživanja biti netočni jer te ljudi neće željeti povrijediti.

Umjesto toga, kako bi saznao ima li tvoja ideja potencijala – predloži drugim ljudima da u nju nešto ulože. U početku to ne mora biti novac, nego vrijeme ili reputacija. Pitaj potencijalne klijente žele li ispuniti upitnik kojim će ti pomoći u sljedećoj fazi razvoja (pritom ulažu svoje vrijeme). Zamoli ih da te preporuče/upoznaju s osobom koja ti može pomoći (u pitanju je njihova reputacija).

Tek kada su ljudi spremni uložiti svoje vrijeme, novac ili reputaciju u tvoju ideju, možeš biti sigurniji da si na pravom putu.

 

A leadership? Kao i uvijek, leadership je bio popularna tema svih konferencija.

Anita Cvetić Orešćanin i Antonija Blaće se slažu oko jednog – ljudima se pristupa i ljude se vodi s poštovanjem. Siniša Slijepčević je također istaknuo: Ako želiš utjecati na ljude, moraš prvo naučiti slušati.

A Javier Bajer me na LEAP-u posebno oduševio s vrlo jednostavnom idejom: U savršenim uvjetima ne trebamo leadership. Leadership je potreban u uvjetima problema i izazova. Tada nam trebaju ljudi koji će se zaljubiti u neki problem i ujutro iskakati iz kreveta kako bi za taj problem pronašli rješenje.

Izazovi rađaju leadere. Što je zapravo genijalno. Jer ako negdje imamo izazova, onda je to u ovoj našoj balkanskoj regiji. Što znači da ovdje i sada postoji ogroman potencijal.

I na kraju, iako sam spominjala samo govornike i predavače, iza svake od ovih konferencija stoji genijalan tim ljudi. I svakome od njih mogu samo reći – respect. I hvala. 🙂

Tako sam i od Spark.me tima očekivala puno. A dobila puno više.

Kod odabira govornika, naglasak stavljaju na kvalitetu i izvrsnost. Ali puno više od toga cijene kvalitetu karaktera. Biraju (samo) one pristupačne, pozitivne, dobre ljude s kojima provedeš dan na krstarenju i imaš osjećaj kao da si se družio s najboljim prijateljima.

A onda, iste te legende od govornika, bez razmišljanja prekidaju na pozornici u trenutku kada im je vrijeme isteklo. I time pokazuju da tebe u publici, kao i tvoje vrijeme, cijene jednako.

 

Ako si ikada izgovorio rečenicu Kod nas ne možeš uspjeti ako si pošten/dobar, dođi sljedeće godine na neku od ovih konferencija. Jer svaki govornik i organizator je dokaz da možeš!

 

Šaljem ti jedan veliki, virtualni hug do sljedećeg puta.

 

Naslovna fotografija: Sergej Zabijako

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search