Kako postati kreativniji

Svaki put kada proučavam temu vještine budućnosti, vraćam se ovom članku iako je objavljen prije gotovo 2 i pol godine. Radi se, naime, o 10 vještina koje je Svjetski ekonomski forum proglasio najvažnijima na tržištu rada 2020. godine. A jedna od njih je i kreativnost.

 

Po pitanju kreativnosti, identificirala sam dva, donekle različita, pitanja:

  • Kako sustavno razvijati kreativnost i generalno postati kreativniji?
  • Kako pokrenuti kreativnost u trenutku kada nemamo inspiracije?

Simpatično je da su mi odgovori na oba pitanja došli u otprilike istom trenutku – prvi na Spark.me konferenciji, a drugi čitajući knjigu Elizabeth Gilbert, Big Magic. Današnji tekst daje odgovor na prvo pitanje.
 

U proteklih nekoliko godina posjetila sam više od 50 radionica, evenata i konferencija. Od tih 50, na samo jednu konferenciju ću se vraćati svake godine (dok god me budu htjeli primiti). 😊 . #SparkMe je sve ono što želiš od konferencije – edukacija, zabava i inspiracija. Punjenje baterija. Izvor kreativnosti. Ljudi. Međutim, D. i ja smo pokušali definirati što to TOČNO čini @sparkdotme konferenciju drugačijom od drugih. Neke od tih stvari sam već spomenula u dosadašnjim tekstovima. Ali postoji jedna do koje smo došli tek danas i potencijalno je najvažnija, a najbolje je opisuje koncept Simona Sineka o "finite and infinite games". 🎲 . Koncept je sljedeći: Konačne igre imaju poznate igrače, dogovorena pravila i jedan cilj – pobjedu. Beskonačne igre imaju poznate, ali i nepoznate igrače, promjenjiva pravila i jedan cilj – to keep the game going. 🤹 . U igri dva finite igrača, sustav je stabilan. Nogomet je, na primjer, stabilna igra. U igri dva infinite igrača, sustav je također stabilan i igrač prestaje igrati samo u slučaju da ostane bez resursa ili želje za igrom. Problemi nastaju u beskonačnoj igri "finite" i "infinite" igrača. 🤼 . Biznis je beskonačna igra, a kada zajedno igraju finite i infinite igrač, ovaj drugi uvijek pobjeđuje. Jer se fokusira na vrijednosti, donosi odluke gledajući 5 ili 10 godina u budućnost i ne radi to zbog nekog konačnog cilja nego zato što to voli 365 dana u godini. "To keep the game going." . Često organizatori dan nakon završetka konferencije kažu da odmah počinju organizirati event za sljedeću godinu. Organizatori Sparka su Spark.me 2018. počeli organizirati još 2013. godine (neka predavanja doslovno dogovaraju godinama) i organiziraju ga svaki dan od tada. . #smrc, hvala i vidimo se i sljedeće godine! 😘

A post shared by Tea Zavacki (@teatime.com.hr) on


 
Dave Birss, službeno, pomaže organizacijama (i ljudima) unaprijediti njihove kreativne i inovativne vještine. Neslužbeno, totalno je opsjednut kreativnošću i proučava sve, od definicije kreativnosti, do odgovora na pitanje zbog čega su neki ljudi kreativniji od drugih.

Dave je održao predavanje na ovogodišnjoj Spark.me konferenciji, naslova: “The Many Skills of Creativity”, a ono što me najviše oduševilo je njegov sistematičan i analitičan pristup temi. Iako (pre)kratko, Daveovo predavanje mi je dalo neke od glavnih odgovora i smjernica za daljnje istraživanje kreativnosti, zbog čega ga danas u cijelosti dijelim s tobom.

Kreativnost, prije svega, dijelimo na creative thinking i creative doing. Po pitanju “kreativnog djelovanja”, Dave ga pripisuje onim „ludim ljudima“ koji su spremni uložiti 10 000 i više sati u svladavanje vještina i ostvarivanje ciljeva. Creative thinking je, s druge pak strane, nešto što može svatko od nas.

 

Što onda utječe na našu kreativnost?

Prema Daveu, sljedeća 4 elementa utječu na kreativnost svake pojedine osobe:

1. Biti drugačiji – u civilizaciji u kojoj svi imamo ista znanja i ista iskustva, „različitost“ u bilo kojem obliku je vrijednost (i potencijalan izvor kreativnosti).

2. Drive – neki ljudi se puno češće izlažu novim znanjima i iskustvima koja su onda izvor njihove kreativnosti.

3. Okolnosti koje nisu pod našom kontrolom – odgoj, bolest ili određena trauma su potencijalni izvori različitosti, a time i kreativnosti (ako na njih odlučimo tako gledati).

4. Okolnosti pod našom kontrolom – kreativne navike kao što su sanjarenje ili vođenje idea journala.

 

Creativity is a whole bunch of skills, it is not one skill

Nakon što je zaključio da kreativnost nije samo jedna vještina, Dave nam je pokazao slajd na kojem su bile navedene neke od vještina koje su dio kreativnosti: vještina fokusiranja, zamišljanja, organizacije, analize i sinteze, sjećanja, razumijevanja, uvjeravanja, procjenjivanja, prilagodbe, kreiranja, propitkivanja, komunikacije, povezivanja, argumentiranja itd.

Samo na temelju ovog popisa imam dovoljno materijala za istraživanje kreativnosti do sljedeće Spark.me konferencije.
 

 

Koje kreativne vještine su (naj)važnije?

Šest vještina Dave ističe kao najvažnije, i to prema hijerarhiji – od najmanje važne prema onoj najvažnijoj:

1. Imagination: Imati ideje

Prema Daveu, imati ideje je najmanje važna vještina. „Zamislite me odmah sada u zelenim kupaćim gaćama sa šljokicama…eto, imate vještinu zamišljanja.“ Puno važnija od samih ideja je vještina postavljanja pravih pitanja. Dokaz tome je i Daveova stranica Thissiteinspires.me na kojoj možeš pronaći više od 50 koncepata koji će automatski pokrenuti tvoju kreativnost.

2. Judgment: Znati prepoznati dobre ideje

Ovo je vještina koja dolazi sa znanjem i iskustvom, a izazov nije u posjedovanju ove vještine, izazov je u sljedećem: „Ljudi se boje donositi odluke i imati mišljenje, ne znajući da ih upravo to čini vrijednima u poslovnom svijetu.“

3. Adaptability: Znati razviti ideje

Učenje kroz praksu iliti learning by doing. Ne boj se isprljati ruke i testirati svoje ideje u praksi, doživjeti neuspjeh i promijeniti smjer.

4. Communication: Znati prezentirati ideje

I efikasna komunikacija je jedna od vještina koje je moguće savladati, posebno uz niz dostupnih resursa. Na primjer, format elevator pitcha je samo jedan od alata koji se u praksi koriste za učinkovitu prezentaciju ideja u formi od 30 sekundi do 2 minute.

5. Persuasion: Znati generirati podršku

Spuštajući se piramidom prema dnu, vještine postaju sve zahtjevnije. Vještina uvjeravanja je tako jedna od onih koje se ne uče preko noći, ali ju je dokazano moguće savladati.

6. Tenacity: Ustrajati do kraja

I na kraju, najvažnija od svih – ustrajnost. Dave kaže da je nemoguće nekoga naučiti da bude ustrajan, jer ustrajnost počinje i završava s nama samima.

 

I 7. bonus vještina kao rješenje za sve ostale: Raditi s odličnim timom koji ima vještine koje mi nemamo.

 

Kao što kreativnost nije samo jedna vještina, tako ne možemo postati kreativniji u samo jednom koraku. No ulaganje u kreativnost, kroz svaku od ovih vještina, je, prema riječima Svjetskog ekonomskog foruma, ulaganje u poslovnu budućnost.

 

Navijam za tebe,

Recent Posts
Showing 2 comments
  • Ana
    Reply

    Odlican tekst! I da, zahvaljujuci tvojoj preporuci sam procitala Big Magic i odusevila se. Hvala 🙂

    • Tea
      Reply

      Zakon, to mi je baš drago čuti! Volim kad prava knjiga dođe do prave osobe! 🙂

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search