Kako biti poznat u online svijetu – i zašto je to važno

Ovaj TeaTime članak možeš poslušati i u audio verziji:

 

Mark Schaefer je prošlog vikenda u više stvari bio prvi – prvi predavač Spark.me 2018 konferencije, prvi predavač s kojim sam fotkala selfie (ikada) i prvi o čijem sam govoru poželjela napisati cijeli tekst. Sve ono što slijedi se temelji na Markovoj novoj knjizi Known – The handbook for building and unleashing your personal brand in the digital age.

 

Today, having an effective social media presence is a life skill.

Sjećaš li se TeaTime teksta „Zašto bi baš ti trebao pisati blog“ u kojem je jedna rečenica glasila da je blog najveći neiskorišteni potencijal kojeg mladi ljudi imaju u potrazi za poslom iz snova? E pa otprilike istu stvar je i Mark spomenuo odmah na početku svog predavanja: If you are known and other people aren’t – you have a competitive adventage. And it may be the only one you have.

Angažiramo fotografe koje pratimo online, odabiremo catering prema slikama na Instagramu i biramo brendove koji djeluju pristupačno i dostupno na svim mrežama. „Odabrao sam baš Vas jer sam na vašem profilu vidio da volite mačke.“ – bio je Markov primjer agentice nekretnina kojoj je dotični gospodin postao najveći klijent.

Biti poznat (u online svijetu) je važno, no – može li baš svatko biti poznat? Da bismo odgovorili na to pitanje, moramo prvo definirati što znači biti poznat. Mark kaže: „Biti poznat nije isto što i biti slavan ili popularan. Biti poznat znači strateški planirati svoju online prisutnost, gradeći pritom autoritet, reputaciju i publiku, s ciljem ostvarivanja potencijala i ciljeva.“

Kako onda biti poznat? U potrazi za odgovorom na to pitanje, Mark je intervjuirao više od 100 „poznatih“ ljudi u potpuno različitim industrijama te je u svakom od tih intervjua počeo primjećivati sljedećih 5 elemenata.

 

1. Place: Održivi interes vs. strast

Passion without a plan is a hobby. And hobbies are great, but…

“Jedan dečko iz male sredine je nakon srednje škole shvatio da nema baš nikakve unovčive vještine te je odlučio otići u vojsku. Obukavši uniformu, po prvi put u životu se osjećao ponosno i poštovano. Godinama kasnije, kada je odlučivao što dalje, sjetio se tog trenutka i koliko odijelo može utjecati na samopouzdanje i ponašanje.

Odlučio je kreirati 200 YouTube videa u 200 dana na temu – muških odijela, tj. muške mode. Nakon prvih 200, snimio je još 200, a danas živi upravo od toga. Kada su ga pitali je li moda oduvijek bila njegova strast, odgovorio je – ne, moja strast su motocikli.”

Prva stvar koju je važno naglasiti je da ne mora svaka strast biti posao. Hobiji su super i neki hobiji trebaju ostati upravo to – hobiji.

S druge pak strane, priča koju je Mark ispričao ponovno potvrđuje da je dugoročan interes važniji od strasti te da zapravo svaka strast počinje kao interes. Find your thing! Mark je podijelio i pitanje koje ti u tome može pomoći: “Zamisli, prošle su dvije godine i primaš poziv organizatora Spark.me konferencije da održiš predavanje. Uzbuđen si podijeliti svoje ideje s drugima. O čemu ćeš pričati?”

 

2. Space: Pronađi otvoreni kanal

Čak i ako sve radiš kako treba i radiš više od ostalih, i dalje postoji mogućnost da ne uspiješ jer nisi na pravom mjestu.

Prije svega, važno je pronaći oblik izražavanja koji ti leži. Voliš li kreirati fotografije, montirati videe ili i dalje najviše voliš dobro staro pisanje? Iskoristi mogućnosti online svijeta i fokusiraj se na ono u čemu si dobar.

Često ćeš čuti da je važno izabrati kanal koji je nezasićen. Podcasti su, na primjer, u Hrvatskoj još uvijek neistraženo područje, a Instagram je, posebno u pojedinim industrijama, poprilično zasićen. Međutim, čak i zasićene platforme mogu biti „otvoreni kanal“.

Suzy Trotta je bila agentica nekretinama u gradu u kojem ih je, ajmo to pristojno reći, bilo previše. Ti agenti nekretninama su imali i previše potpuno jednakih Instagram profila, na temelju čega bismo mogli zaključiti da se radi o vrlo zasićenom kanalu.

Međutim, Suzy je odlučila biti drugačija. Kreirati svoj kanal. Na svom Instagram profilu počela je objavljivati slike stvari koje ljudi ostave u kućama nakon iseljavanja. Dala je ljudsku komponentu svom zanimaju i – ostalo je povijest. Važno je pronaći otvoreni kanal. Ali istovremeno, ne postoji „prezasićeni“ kanal ako stvari radiš drugačije.
 


 

3. Content: Bogat i kvalitetan

Lorraine Loots je bila prosječna umjetnica koja nije živjela od svoje umjetnosti. Odlučila je to promijeniti dosljedno kreirajući jednu sliku dnevno sljedećih 365 dana. Znala je da to ne smiju biti velike slike te se odlučila za format 15×20 mm i tako su nastale – Paintings for Ants. Od 1. siječnja 2013. do danas, Lorraine je kreirala jednu sliku dnevno, svaki dan. Čak i na dan kada je rodila svoju kćer.

Iako djeluje kao priča o dosljednosti i upornosti, ovo je zapravo priča o sadržaju. Sadržaj koji kreiraš mora biti bogat i kvalitetan. Mora donositi vrijednost. U prethodnom koraku si odabrao format, a sada osmisli sadržaj i kreiraj ga dosljedno sljedećih godinu dana.

 

4. Audience: Dovoljno velika da se računa

Kada mu se žena razboljela, Shawn van Dyke je morao pronaći brz izvor dodatne zarade. Shawn, inače građevinski radnik, napisao je ebook sa savjetima o svojoj industriji. Pa je pokrenuo stranicu. Počeo pisati blog postove. Danas Shawn živi isključivo od savjetovanja u tom području (a i priča sa suprugom je završila sretno).

U online svijetu se puno priča o brojevima, međutim, nikome ne trebaju milijuni. Sve što ti treba je uska skupina tvojih ljudi koji te prate i podržavaju tvoj rad.

Side note: Ako nisi, pročitaj članak Kevina Kellya o “1000 True Fans”.

 

5. Persistence: Godine prije rezultata

Iako je spominjemo na samom kraju, pouka svake od ovih priča je zapravo – upornost.

Prosjek kaže da su potrebne 2 godine prije nego što brend počne ostvarivati prve rezultate i „povrat investicije“. Što znači da je vrijeme da kreneš već danas.

Često razmišljam o tome je li priča o osobnom brendu i društvenim mrežama prolazna? Hoće li ista pravila vrijediti i za 5 godina? Upravo zato me razveselilo što je i Mark spomenuo ista pitanja te je na njih odgovorio na sljedeći način: Za 10 godina od danas ćeš pogledati unazad i reći „da se barem mogu vratiti u prošlost i reći mlađem sebi – ovo je tek početak“.

 

Može li bilo tko biti poznat? Možda. Prilika je tu, a samo neki će je iskoristiti.

P.S. Sljedećeg tjedna ću ti pisati o još jednom Spark.me 2018 predavaču, a o ostalima možeš pratiti kraće objave na Facebooku.

 

Navijam za tebe,

 

Recent Posts
Showing 2 comments
  • Lilit
    Reply

    Odličan summary jednog evidentno zanimljivog i inspirativnog predavanja, a storytelling pristup osigurava da nam konstruktivni savjeti negdje i ostanu. Dodatan plus za osmijeh 🙂 Čekamo nastavak!

    • Tea
      Reply

      Smijem li biti potpuno subjektivna i reći da je ovo najljepši komentar koji sam dobila u proteklih nekoliko dana? 🙂

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search