Tri navike koje te dijele od putovanja ili novog fotoaparata

Kako si neki ljudi baš uvijek mogu priuštiti spontano putovanje? Ili novi fotić?

Redovno se na mjesečnom popisu ideja za TeaTimeThursday nađu i sljedeće teme:

  • Kako zaraditi ekstra prihode uz stalni posao?
  • Kako uštediti za sljedeće putovanje ili novi fotoaparat?
  • Kako izbjeći minus na kraju mjeseca?

 

Zašto? Zato što je novac jedna divna (tabu) tema, o kojoj svi pričamo. Ali nikad ne djelimo osobne detalje (jer su nas tako učili). I nikad ga nemamo dovoljno.

 

Do sada nisam pisala o novcu jer nisam mislila da ti imam nešto pametno za reći. A onda mi je jedna pametna osoba skrenula pažnju na sljedeće: Tijekom zadnje dvije godine sam pisala investicijske studije, slušala i držala treninge za temu financija i kreirala niz Excel toolova za bankare. I usput sam ponešto i naučila.

Logikom da se sve što sam naučila na primjeru korporacija može primijeniti i na osobne financije, počela sam testirati naučeno.

Zahvaljujući samo jednoj od tri navike navedene u nastavku, u siječnju sam kupila avionske karte za London i Amsterdam. A vjerujem da bih si, primjenom ostalih navika, mogla do kraja godine priuštiti još jedno takvo putovanje.

 

Zato, prijeđimo na stvar. Postoje samo dva puta do više novaca:

  • povećanje prihoda
  • smanjenje troškova.

I to je sva mudrost. Ja ću se ovoga puta fokusirati na ovaj drugi, i često teži, način. Ako želiš čitati i o prvom načinu i saznati kako zaraditi ekstra prihode uz stalan posao – natipkaj mi u komentarima.

Novac je moguće uštedjeti na niz manje ili više kreativnih načina. U nastavku sam navela tri koja sam osobno isprobala i koji su dobar uvod u upravljanje osobnim financijama.

Automatiziraj štednju

Iz osobnog iskustva, mogu potvrditi da primjenom samo ovog savjeta možeš vrlo brzo uštedjeti dovoljno za avionsku kartu ili novu kameru. Ovo pravilo sam počela primjenjivati prije otprilike pola godine kada sam otkrila jednu divnu stvar – internet bankarstvom mogu kune pretvoriti u eure i prebaciti ih na devizni račun. Iz udobnosti svog kreveta.

 

Kako to izgleda?

Plaća sjedne na račun. Isti dan otvorim internet bankarstvo. 10% od ukupnog iznosa plaće odmah pretvorim u eure i prebacim na devizni račun.

  • Zašto 10%? Jer sam taj postotak jednom pročitala u nekom članku i zvučalo je pametno.
  • Zašto pretvaram taj iznos u eure? Jer se pouzdam u vlastitu lijenost i uvjerena sam da ću ih na taj način teže potrošiti na neku glupost.
  • Zašto to radim na početku mjeseca kada još ne znam mogu li si to priuštiti? Kao odgovor na ovo pitanje, iskoristit ću američku frazu:

Pay yourself first.

Tony Robbins često priča jedan super primjer. Kada bi država sutra povisila porezna davanja i kada bi ti zbog toga morao odvajati dodatnih 10% od plaće, dogodile bi se dvije stvari. Prigovarao bi, bunio se i raspravljao o tome na kavi. A onda bi taj isti porez i platio.

Isto vrijedi i u ovom slučaju. Štednju stavljam kao prioritet i tih 10% odvajam prije svih ostalih troškova. I opet na kraju mjeseca nekako uvijek imam dovoljno za sve ostalo.

Da do sada nisam uspijevala biti disciplinirana, prešla bih na sljedeću metodu: ugovorila bih trajni nalog u banci i prepustila nekom drugom da to radi umjesto mene – problem riješen. I ne zahtjeva samodisciplinu.

 

Sada kada nakon 6 mjeseci mogu reći da sam usvojila ovu naviku, želim usvojiti i sljedeće dvije:

  • Dodatnih 5% želim odvajati u “krizni fond”. Kažu da ga je pametno imati.
  • Dodatnih (barem) 5% želim donirati. Trenutno proučavam različite neprofitne udruge. I to me jako veseli.

Planiranje veljače – gotovo. Sljedećih 27 dana će na TeaTimeu biti puno novih ljudi… 🤗 #cantwait #excited

A post shared by Tea Zavacki (@teatime.com.hr) on

Sistematiziraj i prati troškove

Jesi li već doživio svoju prvu povišicu?

Recimo da si uz trenutnu plaću, nakon svih mjesečnih troškova, manje-više na nuli. I onda dobiješ povišicu i plaća ti je veća za 1000 kuna. Bilo bi logično da ti sada, na kraju mjeseca, na računu ostane 1000 kuna. Jednostavna matematika.

Kako je onda moguće da si i nakon povišice, uz dodatnih 1000 kuna, ponovno na nuli?!

Ja sam dugo bila uvjerena da je u pitanju neka zavjera. A onda sam počela pratiti i zapisivati troškove. Kava tu, kava tamo, jedna pretplata, druga pretplata, 150 kuna za novi planer… Iznosi koji sami po sebi nisu veliki, ali se skupe.

 

Super je osjećaj na kraju mjeseca vidjeti statistiku i prema tome pametnije planirati financije za sljedeći mjesec. Dobro, ne bih baš rekla da je super osjećaj, ali je korisno. U korporativnom svijetu postoji izreka:

If you can’t measure it, you can’t manage it.

Ne znam koliko bih se složila s tim u poslovnom svijetu, ali u ovom kontekstu je apsolutno primjenjivo.

 

Svejedno je kako i u čemu pratiš troškove. U nastavku možeš pronaći tri jednostavna alata koja sam i sama isprobala.

Obična Excelica

Tijekom zadnje dvije godine sam se malo zaljubila u Excel. I činjenica je da ti za praćenje troškova ne treba ništa više od obične tablice. Razmišljala sam zapravo o kreiranju jedne Excel tablice za praćenje i planiranje osobnih financija. Ako je to nešto što bi ti bilo zanimljivo/korisno – let me know.

Splitwise

Ako pak dijeliš troškove s dečkom/curom/cimericom, ovo je aplikacija koju D. i ja zajedno koristimo. Odlična je i za putovanja na kojima svatko nešto plaća i na kraju se više ne zna tko je kome dužan. I koliko.

Financijski planer

U (Zabinom) internet bankarstvu sam otkrila novu opciju – financijski planer. Nedavno sam ga aktivirala i trenutno se igram sa svim funkcionalnostima. Većina toga se automatski sinkronizira s mojim karticama. Osim statistike, postoji mogućnost definiranja limita, ciljeva štednje… Geek u meni je posebno oduševljen činjenicom da aplikacija sama prepoznaje da transakcija iz dm-a spada u kategoriju kozmetike.

Nauči pravila

Ja definitivno ne bih razmišljala ili pisala o ovim financijskim temama da nije bilo jedne rečenice u jednom članku koja glasi:

Ako ti ne naučiš upravljati svojim financijama, njima će upravljati netko drugi.

Cijeli taj financijski svijet na prvu zvuči jako komplicirano. Ali nakon dvije godine u tom svijetu ti mogu reći da je isti kao i svaki drugi. Puno kompliciranih riječi za pojmove koji su ti poznati. Par formula za koje postoje kalkulatori online. I malo iskustva. I sve ti to kaže netko tko prije dvije godine nije znao što je to bilanca.

Ako pratiš TeaTime onda si sigurno već negdje pročitao da u poslovnom svijetu, kao i u svakoj drugoj igri, da bi pobijedio, moraš najprije naučiti pravila. 

Do sada sam puno više učila o financijama poduzeća nego o osobnim financijama. I zbog toga je sljedeći popis skroman, ali može poslužiti kao dobra startna točka za daljnje istraživanje.

  • Knjiga koju već dugo želim pročitati je Money – Master the game.
  • Mint life – koristan i zanimljiv portal fokusiran na primjenjive financijske teme (za mlade).
  • Tko kaže – simpatičan portal na kojem su informacije servirane u malim zalogajima. U ovom članku na primjer možeš pronaći Top 5 financijskih podcasta.

 

I to je to (za sada). Ne zaboravi, ako želiš saznati kako zaraditi dodatne prihode uz stalan posao – let me know u komentarima. Jer trenutno uopće ne znam imaju li ove financijske teme ikakvog smisla. 😀

 

Do sljedećeg TeaTimeThursdaya – sretno sa štednjom. Želim ti da si u 2017. priuštiš nešto što već dugo želiš.

Recent Posts
Showing 11 comments
  • petra
    Reply

    Još jedan način štednje, možda preminoran u odnosu na 10% mjesečne plaće, ali jako razveseli čovjeka. Suprug i ja imamo kasicu za lipe sa blagajne. Godina dana, gotovo 2000 kn – let za Portugal za troje i rent-a-car – od nečeg što inače ni ne osjetite.
    PS želimo članak o dodatnoj zaradi 🙂

    • Tea
      Reply

      Ako je rezultat let za Portugal – savjet definitivno nije minoran! 😀 Jako mi se sviđa, D. inače ubacuje u kasicu ali možda sada i ja odlučim pridonijeti hh. 😀 S obzirom na reakcije u proteklih nekoliko sati, čini mi se da svi volimo pričati/čitati o ovoj temi, tako da očito stiže i nastavak. 🙂

  • Dominik
    Reply

    Nnnajs 😀 Zapravo sam slične savjete već pročitao u nekom drugom članku negdje nekad, nevertheless vrlo zanimljivo i informativno. Pogotovo ovo da si čim dobiješ plaću odvojiš jedan dio za štednju. 🙂
    I definitivno bih htio vidjeti članak o dodatnoj zaradi pored stalnog posla jer sve što sam dosad čitao je nekako općenito i isprazno pa se nadam da ćeš ti odraditi bolji posao.
    Sve u svemu, good job. 😉

    • Tea
      Reply

      No pressure? 😀 Imam par ideja kako takvu temu obraditi na kvalitetan način. Moglo bi potrajati, ali kvaliteta je na prvom mjestu. 🙂 Super feedback, hvala što čitaš. 🙂

  • Nina
    Reply

    Bolna, ali odlična tema 😉
    Imam primjer sličan tvojoj povišici od 1000 kn, samo što je sa suprotnim predznakom. Kada smo s dvije plaće zbog otkaza spali na jednu, uhvatila me panika. To je značilo duplo manje prihoda, nemoguća misija! Ali evo nas, živimo (skoro) isto kao i prije. Zanimljivo je kako se čovjek prilagodi, rastegne i stegne, a da mu ni samom nije jasno kako. Isto tako bi se vjerojatno prilagodio i s tih 90% i izvukao mjesec jednako kao i sa 100%.
    Kasicu imamo i mi. Preporučam obavezno onu koju se mora razrezati da bi uzeo novce, one s poklopcem na dnu ne pale! 😛
    A financijski planer planiram napraviti već neko vrijeme, imala sam pokušaje zapisivanja troškova, ali su neslavno propali zbog moje lijenosti i neažurnog vođenja pa se izgubim. Aplikacija automatski povezana je stoga super opcija. Nešto slično za PBZ?

    I naravno, savjeti za dodatne prihode su uvijek dobrodošli, slušam 🙂

    • Tea
      Reply

      Jako zanimljiva perspektiva! 🙂 A što se kasice tiče, sjetila si me da sam ja u srednjoj tako štedila i ubacivala u kasicu (s poklopcem!) i onda bi na izlasku iz stana vadila “za kavu, užinu…” – vrlo učinkovita štednja hh. 😀 Što se PBZ-a tiče, nisam sigurna, moramo pitati nekoga tko ima račun kod njih.

  • Sandra
    Reply

    Pozdrav. Igrom slučaja sam naišla na tvoj blog i moram reći da me oduševio odmah Teme su ti raznolike i jako zanimljive, a također mi se sviđa što ubacuješ ove slikice usred postova 🙂 A sada da i ja kažem nešto o štednji. Ja ne koristim tvoje predložene metode štednje, već imam kasicu (iz koje je nemoguće izvaditi novce dok god je ne potrgaš na silu) i u nju tjedno ubacujem novce. Odlučila sam da to ne smiju biti kovanice, već samo papirnate novčanice. Prednost takvog načina štednje je što , nakon nekog vremena zaboraviš koliko si ubacio novaca jer često ne stavljaš jednaki iznos. Na kraju kada se kasica napuni toliko da ništa ne stane više u nju, ako toga trenutka ne trebam te novce, kupim drugu kasicu i nastavljam dalje u nju stavljati novce ispočetka. Kada sam prvi put iskušala tu metodu iznenadila sam se koliko zapravo možeš skupiti novaca u relativno kratkom vremenu. Zato sam i dalje nastavila s njom i mogu reći da sam i više nego zadovoljna.

    • Tea
      Reply

      Hej Sandra, hvala ti puno! Što se metode tiče, čula sam za kasicu i kovanice, ali ovo tvoje je jedna potpuno nova razina haha 😀 “U kasicu idu samo papirnate novčanice” – moram ti priznati da si me skroz zaintrigirala. Testirat ću čim kupim kasicu prasicu 😀 Ima li svaka kasica i poseban cilj štednje ili to odlučiš u trenutku kad je puna?

  • Maja
    Reply

    Super teme, mislim da bi se svakako trebalo više pisati o tome čak i omogućiti edukacije o vođenju financija u školama. Ja sam dosta dugo vodila financije u xsl-ici ali ono što je svakako moja preporuka je microsoft money program. Odličan je svakom pogledu i puno naprednija varijanta od Zabinog financijskog planera. Štednja s kovanicama i kasicama je super to godinama primjenjujem i iznenadili bi se ljudi koliko novaca je tu skupi. Ono što je jako bitno za financijsku stabilnost po mom iskustvu je moje pravilo br. 1 : organiziranje troškova unaprijed. Ja radim troškovnik za svakih 6 mj. unaprijed, znači dva puta godišnje. U mjesečnom troškovniku imam navedeno sve kao npr : režije, hrana, higijena, mobitel, džeparac, štednja za put (obavezna s obzirom na to da sam luda za putovanjima 🙂 )itd. Ideja s time je da se stavlja svaki mj. fiksna suma novaca za svaku kategoriju, taj novac se većinom ne potroši do kraja npr. za režije se izdvaja 1500,00 a ponekad je trošak 700-800kn. Slično za hranu i ostalo. Taj ostatak se na kraju svakog mj. stavlja u posebni fond sa strane koji služi onda za npr. veće zimske rate, eventualno plaćanje obračuna ili bilo koju situaciju ako nam u nekom mjesecu malo zaškripi. Radim listu s posebnim godišnjim troškovima npr. Registracija auta, neko putovanje, Božić , rođendani, obnova odjeće i obuče itd. Svaki mj. posebno označavam kada su ti “posebni troškovi” te odredim cifru koju planiram ili moram potrošiti za tu situaciju jer se tako ne mogu iznenaditi. Za sve to uvijek se izdvajaju financije unaprijed. Znači primjer: Registracija je u koja je u 6. mj i iznosi 2500,00kn od 1-6 mj ću izdvajati 415,00kn, i tako redom za sve veće troškove. Uvijek planirajte da su vam troškovi nešto veći nego što realno jesu, razliku spremajte sa strane, skupljate kovanice, planirajte svaki trošak unaprijed i odredite fiksne rate za pokrivanje tih troškova unaprijed. Znači obrnuta metoda kreditne kartice (kupi pa otplaćuj u ratama), moja je planiraj, skupljaj u ratama pa kupi ili potroši. Manje više se tako osiguravate da vam svaki trošak : popravak na autu, krepana vešmašina itd. uvijek imaju svoj fond iz kojeg se mogu platiti bez da se ide u minus ili pegla kreditna kartica. I uzmite u obzir da imanje gotovine skoro uvijek znači ušteda, prošle godine sam kupovala kutnu fotelju i frižider te su mi na gotovinu dali zajedno oko 1000,00kn popusta i besplatnu dostavu 🙂

    • Tea
      Reply

      Draga Maja, ovo je toliko dobro da si me ostavila bez riječi. Slaba sam na planiranje i dobro uhodane procese i baš mi je bio gušt pročitati tvoj komentar. Posebno si me osvojila sa “skupljanjem u ratama” i prijedlogom edukacije u školama! 🙂 Hvala ti na dijeljenju svih svojih “tajni”…već vidim koga ću kontaktirati ako odlučim napraviti još poneki izlet u financijske teme. 😉

  • Maja
    Reply

    Draga Tea, baš mi je drago da si izvukla nešto korisno. Ključ uspješnog baratanja financija je planiranje i disciplina. Bez toga ne ide. Većina ljudi ima problema prvenstveno s disciplinom. Mogu to najbolje usporediti s fizičkom kondicijom, svi bi nekako htjeli biti fit i u dobroj formi ali i to veliko ALI : jesti zdravo, više obroka na dan, educirati se o zdravoj prehrani, pa još i otići vježbati to je već muka 😀 Tako je i s financijama, ljudi žele financijsku stabilnosti što bi značilo da znači da živimo od svoje plaće po nekom solidnom standardu. Da bi to mogli trebali bi svi biti svoje knjigovođe, znati odrediti prioritete, planirati troškove a isto tako i želje umjesto ishitreno ih provoditi. Svaka kategorija (planiranje-disciplina-provedba) je tema za sebe pa samim time bilo bi idealno da postoji neki program koji bi se provodio u školama jer je to jedan od bitnijih alata koji nam treba svima u životu.

    Puno sreće sa svime! 😉

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search