Kako napisati nezaboravno motivacijsko pismo

Tip: U ovoj priči ću se vraćati na post Kako kreirati odličan CV u kojem pričamo o savršenom životopisu, tako da bi možda bilo najlakše da najprije njega pročitaš.

Tip 2: Da ne bi bilo zabune, u priči se spominju i Nina i Nino. Nina je frendica koja je primijenila sve savjete iz posta o životopisu i pozvana je na intervju. A Nino je stručnjak u ovoj temi i odlučio je s nama podijeliti niz savjeta.

Odmah na početku dobre vijesti koje su meni uljepšale dan. Nina, iz posta kojeg si, nadam se, (upravo) pročitao, je napisala genijalan CV i pozvana je na nekoliko razgovora za posao! Što znači da je njen životopis učinio svoje i pomogao joj da preživi (selekcijski) napad lavova.

Imate jako zanimljiv CV

Sada ju čeka sljedeći izazov, tj. intervju, koji će također doći na red u nekoj od sljedećih priča… A možda uskoro upoznaš i Ninu koja mi već tjednima velikodušno daje savjete i komentira sve tekstove koji imaju veze s psihologijom.

 

Između životopisa i razgovora za posao često stoji motivacijsko pismo. Čim sam napisala priču o životopisu, počela sam razmišljati o tome kako na najbolji način predstaviti motivacijsko pismo i što više ti olakšati posao. I vrlo brzo su se stvari posložile same od sebe.
pisma

 

Facebook grupa koja nudi usluge pisanja profesionalnih motivacijskih pisama! A iza svega stoji Nino kojeg ni manje, ni više poznajem još od srednje škole.

Iako se Nino i ja nismo često čuli ili vidjeli u proteklih 5 ili 6 godina, vrlo brzo smo shvatili da imamo puno toga zajedničkog. Posebno što se tiče poslovnih planova, o čemu ćeš, sigurna sam, čuti vrlo brzo! Možda već u nekoj od Tea Time epizoda.

 

Nini se odmah svidjela ideja da s tobom podijeli što više korisnih informacija na ovu temu, tako da će ostatak teksta biti kombinacija mojih i njegovih razmišljanja i komentara (njegovi komentari su napisani u italicu zbog lakšeg snalaženja). Uživaj!

 

Ajmo prvo raščistiti jednu stvar: Čemu uopće služi motivacijsko pismo?

Iako je često sastavni dio prijave za posao, čak i kada poslodavac ne traži motivacijsko pismo, možda ne bi bilo loše da ga svejedno napišeš i pošalješ.

Motivacijsko pismo nije dodatna obaveza nego prilika.

Motivacijsko pismo je dopuna tvom CV-u. Posebno kada si student i još nemaš određene tehničke vještine, motivacijsko pismo ti nudi priliku da pokažeš svoje kvalitete i osobine koje će poslodavca uvjeriti da brzo učiš i brzo savladaš svaki zadatak stavljen pred tebe.

 

Kao i u slučaju životopisa, sljedeće tri stvari su selekcijske. Ako u svom motivacijskom pismu ne paziš na sljedeće tri stvari, velike su šanse da ga poslodavac neće ni pročitati do kraja.
Tri eliminacijska savjeta

 

Duljina

Motivacijsko pismo ne bi trebalo biti dulje od jedne strane. Poslodavci imaju ograničeno vrijeme na raspolaganju.

Za one koji su kao i ja, i kada dobiju zadanu duljinu od jedne stranice misle da moraju popuniti sve do zadnjeg slova – kraće je bolje! Nitko nikada nije rekao: „Neću ni čitati ovo motivacijsko pismo, prekratko je!“.

Gramatika i pravopis

Kao što sam već spomenula u slučaju životopisa, svaki članak koji pročitaš će ti reći „u današnje vrijeme razno raznih alata, spell-checkera i Googlea nema opravdanja za pravopisne greške“.

Kada poslodavac u tvom motivacijskom pismu naiđe na pravopisnu ili gramatičku grešku jedino što može pomisliti je: Marku stvarno nije stalo do ovoga, a kako da onda očekujem da će mu biti stalo do posla?

Kopiranje

Kopiranje se ne odnosi samo na kopiranje motivacijskog pisma od kolege koji se možda već prijavljivao na istu poziciju. To je možda funkcioniralo na faksu, ali ne bih preporučila u „svijetu odraslih“.

Kopiranje se odnosi na nešto još važnije. Nemoj motivacijsko pismo napisati jednom i onda ga kopirati svaki put kada se prijavljuješ za posao. Poanta motivacijskog pisma nije zadovoljiti formu.

Poanta je istaknuti motiv i vještine koje su relevantne baš i samo za posao za koji se prijavljuješ. Motivacijsko pismo treba biti prilagođeno svakom pojedinom oglasu.

Također, u motivacijskom pismu nemoj kopirati podatke iz životopisa.

Motivacijsko pismo nije prepričavanje CV-a. Ako si u CV-u napisao da si radio telefonsku prodaju, onda u motivacijskom pismu možeš napisati kako si kroz dosadašnja iskustva savladao vještinu slušanja i razumijevanja potreba te onda tu vještinu poveži s nečim što se traži u poslu za koji se prijavljuješ.

 

A sada kada si eliminirao tri stvari zbog kojih tvoje motivacijsko pismo neće daleko doći, prijeđimo na zanimljivije savjete. Savjete zbog kojih će poslodavac u jednom dahu pročitati tvoje motivacijsko pismo.

 

Tvoj potencijalni poslodavac je, ako gledamo statistiku, do sada pročitao barem 1000 motivacijskih pisama. Već napamet zna sve generičke rečenice koje svi koriste. I ako iz prvog ulomka zaključi da je „i ovo pismo kao i sva ostala“ vjerojatno ga neće niti pročitati do kraja.

Što znači da imaš prvih nekoliko sekundi da zaokupiš njegovu pažnju.

pet

Vizualni izgled

U osnovi smo svi mi mala djeca kojima brzo postane dosadno. Ako je tvoje motivacijsko pismo napisano u obliku jedne velike, nepregledne „cigle“ teksta, malog fonta i razmaka među redovima – nitko ga neće htjeti pročitati. Ili će im samo iskustvo čitanja biti mukotrpno. A ne želiš da tu emociju povežu s tobom i tvojom pričom.

Meni najdraži kompliment koji je Tea Time do sada dobio je: lako i brzo se čita. Zato što se trudim paziti na to. Nakon što napišem tekst posta, svaki put uložim dodatnih pola sata u vizualno uređivanje teksta.

Zato i ti svoje pismo napiši u obliku nekoliko odvojenih ulomaka. Slobodno ostavi red razmaka. Podebljaj tekst koji želiš istaknuti ili koristi veći font. Učini sve što možeš da čitatelj lako „klizi“ kroz tekst i već na prvi pogled vidi najvažnije informacije koje mu želiš prenijeti.

 

Prva rečenica

Čak i ako se u prvoj rečenici moraš predstaviti i reći nešto osnovno o sebi, možeš to napraviti na upečatljiv i originalan način. Na primjer…

Ja sam Maja Majić, magistra psihologije, koja je nakon jednogodišnjeg volonterskog putovanja oko svijeta shvatila da ga želi mijenjati kroz edukaciju djece u STEM područjima.

Ja sam Luka, inženjer u nastajanju, i odnedavno Vaš korisnik koji je upravo zahvaljujući Vašoj aplikaciji uspio izbjeći katastrofu i spasiti važan projek.

Ja želim bolje upoznati Maju i Luku, a ti?

 

Storytelling

O storytellingu nam pričaju na svakom koraku. I svi znamo da priče na najbolji način prenose poruku. Ali često u potpunosti „blokiramo“ kada čujemo da bi bilo dobro koristiti storytelling. Zato što mislimo da pričanje priče zahtijeva sto stranica i završetak “svi su živjeli sretno do kraja života”. A zapravo, priča može biti samo jedna rečenica. Ili dio rečenice. Zamisli na primjer sljedeći ulomak:

Prvi put kada sam račun za mobitel skenirao i platio Internet bankarstvom, bio sam oduševljen jednostavnošću i vremenom koje sam uštedio. Sada kada sam diplomirao i krenuo u potragu za prvim poslom, prvo sam se sjetio Vaše banke jer želim sudjelovati na projektima koji bankarstvo čine pristupačnim svima.

U prvoj rečenici si ispričao priču o svom prvom iskustvu s plaćanjem računa putem Internet bankarstva!

Kao bonus, ulomak pokazuje i da si pismo napisao upravo za tu banku. Također, pokazuje i da poznaješ njihovo poslovanje. A i kompliment je lijepo, decentno, zapakiran.

 

Zašto si baš ti dobar kandidat za taj posao?

Ovdje je dobro nabrojati osobine koje su korisne za posao za koji se prijavljuješ. To može biti timski rad, rad pod stresom, specifična znanja koja posjeduješ itd.

Članci kažu da su poslodavcu tri stvari važne:

  1. Pametan si.
  2. Dovršavaš zadatke.
  3. Dobro ćeš se uklopiti u organizacijsku kulturu i tim.

Zbog toga koristi riječi koje poslodavac želi čuti. A kako da znaš koje su to riječi? Za početak prouči oglas za posao u kojem poslodavci često ističu osobine koje traže kod novog zaposlenika. Također, prouči njihovu web stranicu i uoči koje riječi se često ponavljaju. Možda imaju i odlomak o „korporativnim vrijednostima“.

Sada, kada znaš koje vještine i kvalitete tvoj poslodavac traži, nemoj ih prezentirati na očit način. Umjesto da kažeš: Vrlo sam snalažljiv u svakodnevnim situacijama. Radije reci: Kada nam je jednom prilikom neplanirano u hotel došla skupina od 20-ak turista, a šefa nije bilo, mislio sam da ću ih sve morati odbiti. Međutim, zamolio sam ih da kofere ostave u našoj privatnoj ostavi, uputio ih prema restoranu hotela i dok su oni večerali, samostalno sam organizirao sobe, dva redovna gosta premjestio u dvije manje ali skuplje sobe na račun kuće i na kraju svima našao mjesto. Šef je bio jako zadovoljan.

Nemoj reći, ispričaj na primjeru.

 

Ja, Ja, Ja sindrom

Ovo je često bila i moja greška, sve dok nisam dobila neprocjenjiv feedback. Naime, pisala sam savršeno korektna i reprezentativna motivacijska pisma. S jednom greškom – pisala sam najviše o sebi.

Mislila sam da se moram istaknuti i zato sam pisala o stvarima u kojima sam dobra, o svim projektima na kojima sam sudjelovala i nagradama koje sam dobila. Što nije krivo samo po sebi. Samo što moje motivacijsko pismo nije imalo niti jedan ulomak na temu „što ja mogu / želim dati Vašoj organizaciji“ ili barem „zašto sam se prijavio za ovu poziciju?“.

Postoji jako puno poslova za koje si se mogao prijaviti, a ti si se prijavio baš za ovaj – zašto?

Ovo je dio koji poslodavac želi čuti. Zašto želiš raditi u njegovoj firmi? Što nudiš? Kako ćeš doprinijeti? Neka ovaj dio čini barem trećinu tvog pisma.

 

Nino i ja ti želimo puno sreće na putovanju i držimo fige da Ga pronađeš. Ga sa velikim G. Posao koji će te veseliti, motivirati, gurati naprijed i činiti boljim. Zaslužuješ ga!

 

potpis_web

 

Recent Posts
Showing 7 comments
  • Nina
    Reply

    Komplimenti na moj životopis se nastavljaju. I dalje na neku foru ljudi misle da je zanimljiv (iako ne mogu reći da sadržajno ima nešto zanimljivo). Samo dokaz koliko vizual može sve dići. Na motivacijskom još radim i dorađujem ga, ovi savjeti će sigurno pomoći.
    Bravo na još jednom korisnom i dobrom tekstu!

  • Katarina
    Reply

    Super tekst, odlični savjeti. Ali mislim da imaju smisla samo privatnim poduzetnicima kao poslodavcima, i to novijim tvrtkama sa širom vizijom. Nekako mislim da se za tipične uredske poslove u državnim/javnim firmama ne bi proslavili ovakvim motivacijskim pismom (različiti fontovi i veličina,, boldanje …) te bi neki brko koji u nekoj fotelji čita takvo što, shvatio kao neozbiljne kandidate.

    • Tea
      Reply

      Skroz validan argument. 🙂 Zato uskoro snimamo jednu “korporacijsku” čajanku, čisto da provjerimo kako stvari stoje i u tom sektoru. 🙂

  • Vizionar
    Reply

    Brko u fotelji već ima rođu, bratića, malog od kuma ili nekog desetog kojeg će zaposliti i bez motivacijskog pisma, čak i bez motivacije i seta znanja i vještina koje bi trebao posjedovati.

    Ipak smo u Hrvatskoj, tako da na to ne želim trošiti ni riječi ni vrijeme

    • Tea
      Reply

      Možda postoji Brko, ali znam i ove, bez brkova, koji žele zaposliti mlade, pametne i motivirane ljude. 😉 A ako mi se javiš mailom, vrlo rado ću ti pomoći oko pisanja motivacijskog pisma. 🙂

  • Miroslav
    Reply

    Tea, da li je dobro poslati molbu ( i motivacijsko pismo) za posao iako sam se vec prijavio za njega? Radi se o Valamaru. Prijavio sam se za odredene poslove putem prijave za posao.

    Istina, motivacijsko pismo nisam napisao, pa bih ubacio i njega.

    Ocajnicki mi treba posao, ali ne znam koliko je pametno (i da li je uopce pametno) ponovo slati molbu za posao putem emaila.

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search