Kako pokrenuti blog u 10 dana

Prošloga tjedna smo pričali o razlozima zbog kojih bi “baš ti trebao pokrenuti blog” (ako nisi, baci pogled na prošlotjedni članak). Ovog tjedna nastavljamo sa konkretnim koracima i sažetkom radionice “Kako pokrenuti blog u 10 dana” koju sam održala u sklopu projekta Po miseca kulture.

U ovom članku ćeš saznati:

  • Kako skupiti hrabrost i napraviti prvi korak?
  • Koji su sljedeći koraci nakon tog prvog?
  • Kako odabrati (pravu) nišu?
  • Kako odabrati ime i domenu?
  • Kojom frekvencijom pisati?
  • O čemu pisati?

Uzmi u obzir da je u nastavku opisan idealan proces pokretanja bloga. A rijetko koji proces je idealan. Moj je bio kombinacija odgađanja, višetjednog odabira teme i čitanja prvog teksta barem 23 puta prije klika na publish. Pouka priče: nemoj odustati ako zapneš na nekom od koraka. Odradi najbolje što možeš i idi dalje. U procesu pokretanja bloga glavno pravilo glasi – better done than perfect.

Isto tako, možda će tvoj proces trajati duže od 10 dana. Za neke od ovih koraka je ponekad potreban “pravi trenutak” i inspiracija. Važno je samo da si na kraju svakoga dana malo bliže konačnom cilju – objavi svog prvog blogerskog posta.

 

Dan 1. Identificiraj strah

Meni najdraži alat po pitanju straha je Fear-setting kojeg je Tim Ferriss odlično objasnio u svom TED govoru. Ideja u pozadini alata je sljedeća – strah ne izgleda toliko strašno kad ga staviš na papir.

Zapitaj se – što će se dogoditi ako pokrenem blog? U lijevi stupac popiši sve racionalne i iracionalne strahove, kao što je na primjer “Neću imati dovoljno vremena i bezveze ću platiti domenu koja će onda stajati prazna”.
 

 
U srednji stupac zatim napiši kako možeš spriječiti ili smanjiti vjerojatnost da se taj scenarij stvarno i dogodi. Definirat ću termin od 19 do 19:30 tijekom kojega ću svakoga dana raditi na blogu. Ili neću kupiti domenu i hosting, nego ću prvo pisati na nekoj besplatnoj platformi dok ne testiram koliko me pisanje bloga veseli.

U desni i zadnji stupac zatim napiši što ćeš napraviti ako se, usprkos preventivnim mjerama, negativni scenarij ipak dogodi. Zatvorit ću se na dva dana u stan, isključit ću sve telefone i zabranit ću si izlazak prije nego što napišem barem tri teksta.

O nekim od tipičnih “blogerskih” strahova sam ti pisala u prethodnom članku.

 

Dan 2. Definiraj cilj

Without goals, and plans to reach them, you are like a ship that has set sail with no destination.

Pokretanje bloga je projekt. A svaki projekt mora imati cilj. Konkretan, mjerljiv, vremenski ograničen. Kao što je, na primjer – objavit ću prvi blog post do 7. siječnja.

Odabrani cilj ubaci u kalendar, kao i periodične milestonove na kojima ćeš redovito napraviti provjeru idu li stvari po planu. Za ovakve kratke projekte kao što je “pokrenuti blog u 10 dana”, predlažem da ta “provjera” bude na kraju svakog dana, a prije planiranja sljedećeg.
 


 
Sljedeća četiri koraka će ti zvučati poznato jer sam ti o sweet point alatu već pisala. Ovoga puta ga međutim, primjenjujemo na pokretanje bloga i odabir “prave niše”.

Dan 3. Saznaj što voliš

Zadatak trećeg dana je napraviti popis od barem 10 stvari koje voliš i uz koje ti vrijeme leti. To mogu biti već otkrivene strasti, hobiji, skriveni talenti ili čudne navike za koje znaju samo tvoji najbliži prijatelji.

Pitanja za inspiraciju:

  • Kako voliš provoditi slobodno vrijeme?
  • Što ti dolazi toliko prirodno da ti uopće ne djeluje kao posao?
  • Nakon kojih aktivnosti se osjećaš odmorno, motivirano i sretno?

 

Dan 4. Saznaj u čemu si dobar

Zadatak glasi: 20 prijatelja i poznanika pitaj koje su, prema njihovom mišljenju, tvoje tri najveće snage/kvalitete/”supermoći”. Ovu vježbu sam odradila tijekom B-School programa i bila je jedna od najzanimljivijih na koje me itko ikada nagovorio. Već nakon prvih 10-ak odgovora ćeš vidjeti koje se stvari ponavljaju (a neke od njih bi te mogle i iznenaditi). Meni je tih 60 “rezultata” dalo puno jasniju sliku o tome u kojem smjeru trebam ići – ne samo kao blogerica, nego i kao poduzetnica u nastajanju.

 

 

Dan 5. Odluči kome pišeš

Upoznaj Stellu. Stella je TeaTime persona, odnosno primjer osobe koja čita TeaTime (persone su inače jedan od alata koji se primjenjuju u design thinking metodologiji). Stella ima 28 godina, živi u Zagrebu, radi kao brand manager i vjeruje da je sve moguće (uz puno truda, malo hrabrosti i prave mentore).

Stella je zaslužna za nastanak prvih desetak članaka na TeaTimeu, kao i za stil kojim su ti članci pisani. U međuvremenu sam raspisala nekoliko novih persona, jer se proširio krug ljudi koji čitaju TeaTime. Ali Stelli se nekako uvijek vraćam.

Prošli tjedan sam, na primjer, ostvarila sve tipične blogerske “snove” kada mi se javio jedan brend iz Monte Carla s prijedlogom da odaberem bilo koju od njihovih narukvica (koje koštaju i do 89 eura), u zamjenu za reklamu na TeaTimeu i društvenim mrežama. Dva dana kasnije zaključak je bio sljedeći – narukvica je lijepa, ali nije razlog zbog kojeg Stella čita TeaTime. Ponuda odbijena.

Da bi znao zašto i kome pišeš, kreiraj svoju personu. Neka od pitanja za inspiraciju su:

  • Ime, godine, bračni status, mjesto stanovanja, mjesečni prihodi, zanimanje?
  • Kako mu/joj izgleda prosječan dan?
  • Što želi postići i koje ciljeve želi ostvariti?
  • Što radi u slobodno vrijeme?
  • Tko utječe na njega/nju?
  • Najdraže knjige, glazba, serije, časopisi, blogovi?
  • Na koje konferencije/događanja ide, koje brendove voli?
  • Gdje želi biti za 5 godina?
  • Kako se osjeća, što mu/joj je važno?
  • Osnovne životne vrijednosti?
  • Koji su njegovi/njeni svakodnevni izazovi, o čemu brine?
  • Što najčešće pretražuje na internetu?

U ovoj fazi pokretanja bloga, fokusiraj se na pitanja kao što su zadnja dva, odnosno na ono što tvoj idealni čitatelj treba. To je razlog zbog kojeg pokrećeš blog.
 


 

Dan 6. Odaberi nišu

Zadnji korak u sweet point alatu je preklopiti rezultate prethodna tri dana i odabrati nišu. Za početak, što je uopće niša? Niša je mali dio “tržišta” u koji si odlučio smjestiti svoj blog, a generalno pravilo vrijedi – što uža niša, to bolja diferencijacija (i čitanost). Na primjer, putovanja su jedna blogerska niša, a povijesna putovanja su uža niša od prethodne. Postoji puno blogera koji pišu o putovanjima. Ali još nisam naišla na blogera koji npr. putuje rutama iz starih povijesnih knjiga i piše o tome. Naš cilj šestog dana je pronaći tvoju nišu.
 

 
Testiraj gornji graf i “preklopi” ono što voliš, ono u čemu si dobar i ono što tvoj idealan čitatelj treba. Možda će ti za ovu vježbu trebati više od jednog dana. Možda ne uspiješ pronaći svoju nišu “iz prve”. Ali ako se sjetiš prvog pravila blogginga, to nije ni važno. Imati nišu je super, ali ne i presudno. Definiraj svoju nišu najbolje što trenutno možeš, a kasnije ćeš testirati i prilagođavati po putu. Better done than perfect.

 

Dan 7. Odaberi ime

Sedmi dan je meni osobno najteži. Jadna Zoe nije tjednima znala kako se zove, a ime za blog ne bih smislila godinama da jedna draga osoba to nije napravila umjesto mene. Danas bih vjerojatno odmah počela pisati na domeni imeprezime.com. Jer je jednostavnije. I ponosna sam na sadržaj koji kreiram.

Međutim, sjećam se da sam na samom početku htjela ostati “anonimna”. I zato, ako želiš, i ti možeš odabrati domenu nekakulriječ.com. Samo pritom pazi da odabrana riječ odgovara niši i sadržaju bloga, da je ime kratko i lako pamtljivo te da je “slobodno” na svim platformama i društvenim mrežama koje planiraš koristiti.

 

Dan 8. Odaberi platformu, hosting, domenu i temu

Ako nisi siguran je li pisanje bloga za tebe, testiraj koncept na nekoj od besplatnih platformi kao što je Medium. Na Mediumu vrlo jednostavno možeš kreirati svoj račun i pritom nećeš morati brinuti ni o hostingu ni o domeni. Kasnije ćeš, poput Tomislava, u svakom trenutku moći prebaciti sadržaj na neku od “plaćenih” platformi.

O tehničkim detaljima platforme, hostinga i domene možemo pričati nekom drugom prilikom. Do tada ću ti samo reći da je moguće sve tehničke detalje posložiti u jednom danu (iako su meni trebali tjedni). Posebno kada znaš gdje što kupiti.

Osobno ti mogu preporučiti WordPress i Plus Hosting na kojem sam kupila i hosting i domenu. Što se tiče teme, odnosno vizualnog izgleda bloga, za početak odaberi neku od besplatnih WordPress tema (prva tema koju sam koristila na TeaTimeu je bio Tracks), a kasnije uvijek možeš uložiti u nešto napredije (ovoga ljeta sam tako kupila Jupiter).
 


 

Dan 9. Definiraj vrstu sadržaja i frekvenciju objavljivanja

Kada pričamo o sadržaju i frekvenciji objavljivanja, čarobna riječ je – dosljednost. Neki uspješni blogeri objavljuju nove tekstove svakodnevno (Seth Godin) a neki poput Tima, objavljuju jednom svakih nekoliko tjedana ili mjeseci.

Ne postoji univerzalno pravilo. Osim dosljednosti. Zato je važno odluku o frekvenciji objavljivanja donijeti u ovisnosti o realnim mogućnostima. Koliko često želiš objaviti novi tekst na blogu? A na društvenim mrežama? Koliko vremena ti je potrebno za kreiranje tog sadržaja i jesi li spreman uložiti to vrijeme u svoj blog?

Tijekom prvih nekoliko tjedana sam objavljivala tri blog posta tjedno. Jer je prioritet bio – usvojiti naviku pisanja. Danas objavljujem jednom tjedno, četvrtkom, jer je prioritet – kvaliteta. A ni Stella ne stigne pročitati previše novih blog postova tjedno.

 

Dan 10. Kreiraj kalendar sadržaja

Deseti dan krije odgovor na pitanje – o čemu ću pisati. Jednom mjesečno obično odvojim sat vremena za brainstormanje novih ideja za blog. Neke se temelje na tvojim pitanjima, o nekima jako želim pisati, a neke su produkt trenutne inspiracije. Cilj je izgenerirati barem 10 ideja, od kojih 4 ili 5 tog mjeseca završi na blogu.

Tvoj zadatak je također odvojiti vrijeme i smisliti 40 mogućih tema o kojima želiš pisati na svom budućem blogu. Kao inspiraciju iskoristi sve zadatke od prethodnih dana, posebno ono što tvoja persona treba i želi čitati. Od tih 40 tema zatim izaberi 26 najboljih i ubaci ih u kalendar.

I to je to – u samo jednom danu kreirao si dovoljno tema za cijelih pola godine sadržaja (ako ćeš objavljivati jednom tjedno). Takav kalendar s planiranim temama se obično zove content calendar, a ako se prijaviš na TeaTime newsletter, uskoro će u tvoj inbox stići template za 2018. godinu.

 

Ako si pratio ove korake, na kraju desetog dana bi morao imati svoj blog, personu i jasnu ideju o čemu pisati. Čestitam ti na odličnoj (poslovnoj) odluci i želim ti puno uspjeha, učenja i kreativnosti u avanturi zvanoj – blog.

Prvi mjesec bloganja je priča za sebe. Drugi nosi posebne izazove. Ali to je priča za neki drugi put. Nakon ovih prvih deset koraka, fokusiraj se na – pisanje. I kvalitetu sadržaja. Sve ostalo može pričekati neki od sljedećih TeaTime članaka.

 

Recent Posts
Showing 2 comments
  • Reply

    Možeš li jedan post posvetiti stvaranju persone? Koji bi bio optimalan broj? Recimo, ja sa Stellom nemam baš nekakvih dodirnih točaka (tu smo negdje s godinama jedino), a opet te čitam.

    • Tea
      Reply

      Mogu! 🙂 Što se Stelle tiče, ovo je samo mali (i formalniji) dio od pet A4 stranica “o Stelli”, tako da možda imate i više dodirnih točaka nego što se na prvu čini. Ali da, ovisno o istraživanju postojeće (i željene) publike, često ćeš kreirati nekoliko persona. U svakom slučaju, stavit ću temu u kalendar. 🙂

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Zašto pisati blogtea-zavacki-intervju