Kako i zašto kreirati LinkedIn profil

Prije nekoliko mjeseci me Maria pitala kako pametnije pristupiti društvenim mrežama, kako kreirati kvalitetan LinkedIn za početnike i koje društvene mreže predlažem mladima na početku karijere. Danas ću napokon pokušati odgovoriti na neka od ovih pitanja.

 

U današnje vrijeme, prvi i najvažniji korak je provjeriti što Google već sada zna o tebi. Ukucaj svoje ime i prezime u tražilicu i pogledaj koje rezultate dobivaš na prve 2-3 stranice. Otvori svoj Facebook profil i pogledaj kako on izgleda osobi koja ti nije prijatelj. Možda te iznenadi neka objava iz 2012. koja je i dalje javna.

Kada se prijaviš za posao i potencijalni poslodavac želi saznati više o tebi, na raspolaganju su mu:

  • životopis
  • motivacijsko pismo
  • preporuke (word of mouth)
  • društvene mreže
  • i informacije dostupne na Googleu.

Osim možda samih preporuka, svi ostali izvori infomacija su pod tvojom izravnom kontrolom. Samo o tebi ovisi na koji način ćeš se predstaviti potencijalnom poslodavcu.

 

O životopisu i motivacijskom pismu sam ti već pisala, i zato ćemo danas pričati o društvenim mrežama. Iako imam osobni profil i na Facebooku, i na Instagramu, i na Twitteru, i na Pinterestu, i na Snapchatu, do sada sam poslovne ponude dobivala na samo jednoj društvenoj mreži – LinkedInu.

Nisam stručnjak za LinkedIn, ali u proteklih nekoliko mjeseci su me tri nepovezane situacije još jednom uvjerile u to da bi “baš svatko trebao kreirati svoj LinkedIn profil”. I u to ću te pokušati uvjeriti do kraja ovog članka.

 

Svi su na LinkedInu

A: Nitko živ ne koristi taj LinkedIn.

T: Kako znaš?

A: Pa nitko od mojih prijatelja ili ljudi s faksa nema profil na LinkedInu.

T: Planiraš li raditi za prijatelje i ljude s faksa?

Prije ljeta sam održala trening u jednoj velikoj kompaniji i “stručnjakinja za razvoj ljudskih resursa” (kako je to Google formalno preveo) me pitala može li to podijeliti na svom LinkedIn profilu. Do tog trenutka niti ja zapravo nisam bila sigurna koliko ljudi koristi LinkedIn.

Njen post je vidjelo više od 2500 ljudi, a moj profil (zahvaljujući tom postu) više od 300 novih ljudi u samo nekoliko dana. Od tih 200 ljudi, formalno sam se i povezala s njih dvadesetak.

Na LinkedInu možda nisu tvoji prijatelji. Na LinkedInu su direktori ljudskih resursa, menadžeri i tvoji potencijalni poslodavci.

 

Tvoj LinkedIn profil je otvorena molba 

U proteklih 12 mjeseci sam putem LinkedIna dobila 5 poziva na intervju (niti na jedan od njih se nisam “javila”). Jedna ponuda je došla iz Slovenije, u jednom slučaju me kontaktirala firma koja se bavi recruitmentom, a ostale tri ponude su došle direktno od direktora ili menadžera u pojedinim kompanijama.

Možemo pričati o tome da sam završila FER (koji je trenutno tražen), ili da sam baš pravog godišta, ili da pričam njemački. Samo je jedna informacija zapravo važna – na drugim društvenim mrežama mi se do sada nije javio baš nitko. Tvoj LinkedIn profil je otvorena molba svakoj kompaniji koja koristi LinkedIn, čak i onda kada ne tražiš posao. Jesi li siguran da želiš svakodnevno propuštati priliku da te primijeti “prava osoba u pravom trenutku”?

 

LinkedIn je platforma za kreiranje osobnog brenda

40% ukupnog broja korisnika svakodnevno posjećuje LinkedIn. Međutim, za razliku od ostalih društvenih mreža, na LinkedInu još uvijek relativno mali broj tih ljudi objavljuje ili dijeli sadržaj. Zbog toga, ja i dalje na svom “zidu” vidim baš svaku objavu svake osobe s kojom sam povezana (kao što je to jednom davno bilo i na Facebooku i Instagramu). To ti puno govori o potencijalu koji LinkedIn (trenutno) ima, a koji ne iskorištavamo.

S druge pak strane, na čajanci s Tomislavom sam pričala o tome zašto bi u današnje vrijeme baš svatko trebao imati osobni blog. Međutim, to često zvuči kao prevelik zalogaj, jer “ne znaju svi pisati” ili “nemaju vremena”. Zašto onda ne bi, za početak, počeo na svom LinkedIn profilu dijeliti tuđe članke koji su ti zanimljivi ili korisni? Zašto to ne bi bio poslovni sadržaj koji je relevantan u području koje te zanima? Zašto ne bi kroz LinkedIn profil gradio svoj osobni/poslovni brend?
 

Na temu prokrastinacije… 🙈 Ovako obično izgledaju moja jutra. 🌞 Nekad knjiga, nekad HBR, a nekad dobar YT video uz kavu. 👌 Nikada nisam bila jutarnji tip, ali sam otkrila da me ova jutarnja rutina vrlo brzo prebaci u radni mod. Ne znam je li do novih ideja ili ljudi poput Garya koji mi s ekrana viču "hustle, hustle" ili je do pojedinaca na IG-u koji eksperimentiraju s buđenjem u 4 ujutro (khm @2eatdifferent 😁), ali svako jutro se pobrinem pronaći nešto ili nekoga tko će me motivirati i natjerati iz kreveta. 😋 Koji je vaš lijek za prokrastinaciju? . Hint: Nakon niza mailova s istim pitanjem, ova tema će kroz nekoliko tjedana biti i na blogu. 🤗 Svi smo različiti i ono što motivira mene, može imati potpuno suprotan efekt na nekog drugog. 🙈 Zato su različite ideje dobrodošle i sve će biti uključene! 😊👍 . . . . . #teatimeblog #teazavacki #blog #business #work #lovemyjob #lifestyle #croatia #hrvatska #zagreb #inspiration #motivation

A post shared by Tea Zavacki (@teatime.com.hr) on


 
I to nas onda dovodi do zadnjeg pitanja – kako kreirati kvalitetan LinkedIn profil za početnike? Na Spark.me konferenciji sam upoznala Vaskena, koji mi je sasvim slučajno spomenuo da je napisao ebook upravo na temu LinkedIna. Upravo iz Vaskenovog ebooka sam izvukla deset važnih informacija koje moraš znati o kreiranju kvalitetnog LinkedIn profila.

Vasken tvrdi da će, ako implementiraš svaki od sljedećih deset savjeta, tvoj LinkedIn profil biti u All-Star ili Expert kategoriji, što znači da će i prilikom pretraživanja biti bolje rangiran. Odnosno, potencijalni poslodavci će lakše pronalaziti upravo tebe u moru sličnih profila.

 

1. Koristi svoje pravo ime i prezime

Meni ovo zvuči logično, ali Vasken kaže da bih se iznenadila. Ako te brine činjenica da će drugi ljudi znati da si posjetio njihov profil – pročitaj kako to inače možeš napraviti anonimno.

 

2. Uploadaj profesionalnu sliku

Sjećam se da u vrijeme otvaranja LinkedIn profila nisam imala pravu, profesionalnu sliku. Međutim, nedavno sam na slikanju za putovnicu doživjela pitanje: Želiš li i jednu “veseliju” za LinkedIn? Ako pak ne želiš trošiti novce na profesionalno fotkanje, možda imaš frenda ili frendicu s malo boljim fotićem? Bez obzira na to koga ćeš ugnjaviti za popodnevno fotkanje, pročitaj Vanessinih pet koraka do savršene profilne slike.

 

3. Odaberi ključne riječi

Što to uopće znači? Ključne riječi (keywords) su riječi koje LinkedIn koristi prilikom rangiranja rezultata pretraživanja i određivanja kompatibilnosti pojedinog kandidata i oglasa za posao. Dobar savjet je najprije odabrati odgovarajuće ključne riječi, a onda i povećati frekvenciju njihovog pojavljivanja u samom profilu (na primjer, digital photography možeš spomenuti u kontekstu naslova, sažetka profila, naziva trenutnog radnog mjesta, certifikata, vještina…).

Kako odabrati ključne riječi? Iako LinkedIn tradicionalno objavljuje godišnji popis najkorištenijih riječi (specialized, leadership, passionate…), one možda nisu najbolji način da se istakneš (jer ih ionako svi koriste). Umjesto toga, pronađi na LinkedInu barem tri osobe na čijem bi radnom mjestu (jednoga dana) volio biti i pogledaj koje riječi ili fraze koriste u svom profilu. Također, prouči i ključne riječi koje se obično pojavljuju u oglasima za posao. Kada definiraš 3-5 ključnih riječi koje dobro opisuju tvoju trenutnu (ili željenu) poziciju i iskustvo, koristi ih kao “bazu” u popunjavanju svog LinkedIn profila.

Jedan od najzanimljivijih savjeta kojeg sam pronašla u ebooku je upotreba word cloud generatora pomoću kojih možeš slikovito analizirati nečiji LinkedIn profil (ili oglas za posao). Osobno sam u WordClouds kopirala tekst svog LinkedIn profila i dobila sliku u nastavku (veće riječi su upravo one s najvećim brojem ponavljanja). Kao što vidiš, u mom LinkedIn profilu trenutno dominira inženjerstvo. Kada bih se odjednom htjela baviti samo pisanjem ili copywritingom upravo bih na te riječi morala staviti naglasak.

Word cloud alati se temelje samo na broju ponavljanja riječi, dok LinkedIn uzima u obzir i na kojim se mjestima pojedina riječ pojavljuje. Pritom je upravo naslov profila jedna od najvažnijih pozicija.
 
LinkedIn Word Cloud

 

4. Kreiraj dobar naslov i sažetak profila

Istraživanja kažu da na LinkedInu imaš u pravilu 5-10 sekudni za kreiranje prvog dojma, pri čemu naslov i sažetak profila (zajedno s fotografijom) igraju najveću ulogu. Kod pisanja naslova i sažetka, generalno pravilo oko kojeg se slažu svi članci koje sam pročitala je – više je bolje. Pokušaj biti što konkretniji i detaljniji. I naravno, nemoj zaboraviti na ključne riječi. U naslovu, na primjer, umjesto Marketing, napiši Digital marketing specialist in XY media company. Na LinkedInu se ne moraš bojati “previše teksta”.

 

5. Personaliziraj URL svog LinkedIn profila

Slijedi upute u ovom članku i brzo i jednostavno promijeni adresu svog LinkedIn profila tako da umjesto čudnih slova i znakova piše: www.linkedin.com/in/imeprezime/. Adrese se dodjeljuju po pricipu tko prvi, njegova djevojka.

 

6. Detaljno natipkaj dosadašnje iskustvo

Prilikom dodavanja radnog iskustva, označi i službenu LinkedIn stranicu kompanije. Kompanije u pravilu imaju veću razinu posjećenosti i svatko tko posjeti stranicu kompanije će vidjeti i tebe kao njihovog zaposlenika.

Također, jedan od najčešćih nedostataka LinkedIn profila su radne pozicije bez opisa i objašnjenja. Potencijalni poslodavac želi znati što si na određenoj poziciji radio/naučio (ne zaboravi pritom koristiti odabrane ključne riječi). LinkedIn ti, prilikom opisa radnog mjesta, omogućuje dodavanje slika, videa i prezentacija, pa iskoristi i tu mogućnost.

 

7. Izaberi vještine

Vještine su često jedan od glavnih elemenata prema kojima poslodavci pretražuju LinkedIn i zato naglasak stavi na vještine koje su povezane uz posao koji radiš ili kojim se želiš baviti (uzmi u obzir ključne riječi). Vasken kaže da će dobro odabrane vještine učiniti tvoj profil i do 13 puta “vidljivijim”.

 

8. Unesi nagrade i certifikate

Pokušaj se sjetiti svih certifikata i nagrada koje imaju značenje u industriji koja ti je zanimljiva.

 

9. Preporuči druge i pitaj za preporuku 

Prema nekom nepisanom pravilu, svaki profesionalni profil bi trebao imati barem pet preporuka. Što nas dovodi do pitanja, kako nagovoriti druge ljude da ti napišu preporuku?

Jesi li možda tijekom studija već dobio pisanu preporuku od mentora ili profesora? Ako jesi možeš ih zamoliti da samo kopiraju napisano. Ako nisu u mogućnosti ili je tebi neugodno pitati, uvijek možeš postojeće preporuke skenirati i uploadati ih uz odgovarajuću poziciju u polju Experience.

Mentore i šefove je često lakše nagovoriti da ti natipkaju preporuku ako je zapravo natipkaš sam. Na taj način pokazuješ da cijeniš njihovo vrijeme, a i daješ im do znanja na koje vještine i iskustvo želiš staviti naglasak. Zato im, zajedno s molbom, pošalji i prijedlog teksta preporuke (koji oni naravno onda mogu prepraviti i doraditi).

I na kraju – preporuči druge! Sigurno postoje kolege s kojima ti je bio gušt surađivati. Ili mentori koji su ti pomogli kada je trebalo. Ili poslodavci koji su ti pružili priliku za učenje tijekom studija. Reci im to! Na taj način, ne samo da ulažeš u kvalitetne odnose, nego i povećavaš vjerojatnost da i ti budeš “viđen”. U ovom članku možeš pročitati kako brzo napisati dobru LinkedIn preporuku.

 

10. Budi aktivan (u LinkedIn grupama)

Osim samog članstva u grupama koje su ti zanimljive, tvoja aktivnost u komentarima i lajkovima povećava vidljivost tvog profila. Vasken kaže da su iskusni LinkedIn korisnici odavno prepoznali važnost grupa u kontekstu networkinga. Poveži se sa stručnjacima u određenoj industriji ili s ljudima koje si upoznao na konferenciji. Lajkaj, komentiraj, budi aktivan. Za početak, nakon što kreiraš svoj LinkedIn profil – posjeti ga barem jednom tjedno. 🙂

 

Do nekog sljedećeg članka o komunikaciji na LinkedInu, želim ti uspješno kreiranje poslovnog identiteta. I poneku neočekivanu poslovnu ponudu.

 

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search